Se og Hør-sag kostede Aller millioner i underskud

Aller Medias seneste regnskab viser et underskud før skat på 7,95 millioner. Omsætningen øget med 16 procent.

Tidligere chefredaktør på Se og Hør, Henrik Qvortrup, var af hovedpersonerne, da Se og Hør-sagen rullede. Nu koster den Aller dyrt. (Foto: © Linda Kastrup, Scanpix)

Det var ikke uden omkostninger for mediehuset Aller, at man sidste år blev omdrejningspunktet i en af de største medieskandaler herhjemme.

Den såkaldte Se og Hør-sag kan ses på bundlinjen i det regnskab, som mediekoncernens danske datterselskab fremlagde torsdag.

- Det er klart, at Se og Hør-sagen - både i forbindelse med de direkte omkostninger og den påvirkning sagen igennem en længere periode havde for hele organisationen - naturligvis har haft en stor negativ effekt på årets resultat, skriver adm. direktør Pål Thore Krosby i en pressemeddelelse uden dog at nævne et konkret beløb.

Salg af rejser er den nye strategi

Årets resultat før skat blev et underskud på 7,95 millioner mod et overskud i 2012/2013 på 88 millioner kroner.

Det trak også ned i regnskabet, at koncernen lukkede en del magasiner og digitale produkter, som ikke gav overskud.

Til gengæld glæder Krosby sig over, at man er kommet godt fra land med den nye strategi, hvor salg af rejser har fået en fremtrædende plads efter købene af Nyhavn Rejser og Kulturrejser Europa.

Det danske selskab omsatte for 1,295 milliarder i 2013/14, hvilket er 16 procent mere end i foregående regnskabsår.

/ritzau/