SAS-regnskab bløder rødt igen: Beklager dybt over for kunderne

SAS har færdigbehandlet alle refunderingssager oven på pilotstrejken om nogle uger, oplyser selskabet.

SAS kæmper stadig med finanserne oven på corona og pilotstrejke. (Foto: © (Illustration) Nathalie Nystad)

Endnu et kvartal - og endnu et underskud.

Det flyver ikke for SAS for tiden, der i tredje kvartal har leveret endnu et underskud. Denne gang på 1,3 milliarder kroner.

I alt døjer SAS med et underskud på 3,8 milliarder kroner efter tre kvartaler i deres regnskabsår 2021/2022.

Underskuddet skyldes hovedsageligt, at SAS blev ramt af en pilotstrejke i sommerferien, der varede 15 dage. Her blev omkring 4.000 fly aflyst, og mere end 380.000 passagerer blev påvirket.

- Det ville være synd at sige, at SAS er flyvende i det kvartal, vi lige er kommet ud af. Flyene har været parkeret på landjorden, mens der var pilotstrejke, og det rammer regnskabet som en forhammer, siger Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker i Sydbank.

Underskuddet er på trods af, at SAS har haft en passagerfremgang på 143 procent sammenlignet med sidste år. Sidste år var flytrafikken dog noget præget af corona.

Men alligevel lander SAS med et underskud på 1,3 milliarder kroner.

Og det overrasker Jacob Pedersen.

- Det er et par hundrede millioner højere, end jeg havde regnet med, selvom der faktisk er 300 millioner kroner mindre i omkostninger til pilotstrejken, end jeg havde forventet.

- Det er et regnskab, som på mange måder er noget svagere, og det er med til at udstille, at SAS halter langt efter konkurrenterne, siger han.

Jacob Pedersen forklarer også, at SAS halter efter, når det kommer til luftfragt, hvor andre selskaber har en langt højere indtjening og er på vej mod overskud.

Status quo på spareplan

SAS har kæmpet med finanserne oven på corona, derfor fremlagde SAS tidligere på året en stor spareplan - SAS Forward.

Her er målet at opnå besparelser for 7,5 milliarder svenske kroner om året, hvilket svarer til 5,3 milliarder danske kroner.

Derudover har SAS søgt om konkursbeskyttelse i USA i en såkaldt chapter 11-proces. Det skal give selskabet ro til at gennemføre en omfattende omstrukturering.

SAS har også sikret sig et lån på 5,1 milliarder kroner, så de har penge til de kommende måneder, mens de arbejder på en omstrukturering.

Der er dog ikke umiddelbart noget i regnskabet, som giver klarhed over, hvor SAS står i forhold til deres spareplan.

- Vi skal lytte på, hvad ledelsen siger i løbet af i dag. Hvilke kommentarer kommer de med? Ser de mulighed for, at man når til en aftale med nogle af leasingselskaberne, i forhold til at slå en streg over gælden? Men der er ikke noget håndgribeligt i regnskabet, hvor man tænker, at de har løst den store knude, siger Jacob Pedersen.

SAS beklager

Det har været nogle hårde år for SAS, siden corona startede.

Og det gik fra dårligt til værre, da piloterne endte i strejke.

Det forløb beklager SAS nu over for kunderne.

- Det er svært kvartal for os. Men primært har vi svigtet vores passagerer under en strejke, og det har en stor indvirkning på vores resultater. Og jeg vil gerne dybt beklage til de kunder, der havde tillid til SAS, siger koncerndirektør i SAS i Danmark, Simon Pauck Hansen, og fortsætter:

- Vi har et langt og stort arbejde foran os med at genskabe den tillid, som kunderne kan forvente af SAS i fremtiden.

SAS kan tilbyde alle piloter at komme tilbage i selskabet, efter de blev opsagt under corona. Hør mere i videoen nedenfor:

Er SAS konkurs truet nu?

- Vi har gjort fremskridt i løbet af de seneste måneder. Vi har fået en ny pilotaftale, der er lang og leverer besparelser. Derfor tror vi på, at vi kan få andre grupper til at bidrage også. Og så har vi sikret en finansiering, der skal kunne holde os på vingerne solidt igennem de kommende 12 måneder, siger Simon Pauck Hansen, der medgiver, at der er et stort arbejde foran selskabet.

SAS mangler stadig at forhandle med andre personalegrupper såsom de kabinansatte.

Strejken gik ud over flere tusinde mennesker, der har penge ude at flyve. Men SAS arbejder på sagen og vil snart være i bund med at refundere.

- Det tager desværre noget tid at håndtere alle kundesager. Vi er nået meget langt med refunderinger af alle de sager, der per automatik kan køres igennem systemet. Så de fleste har fået refusion for deres billetter. Men det drejer sig om nogle uger, før vi er nået i bund med alle sager.

- Det, vi kan garantere, er, at alle dem, der har ret til penge, får penge af SAS, siger Simon Pauck Hansen.