SAS lovede kompensation til kunder 'i løbet af nogle uger' - nu er det først ved udgangen af året

Udskydelsen skyldes, at det skandinaviske flyselskab har haft svært ved at forudsige, hvor mange sager der ville komme.

Under strejken blev cirka 3.700 fly aflyst. (Foto: © TT News Agency, Ritzau Scanpix)

Sommeren var hård for SAS, hvor de blev ramt af en pilotstrejke, der varede 15 dage, og kostede lidt over en milliard kroner.

Men den var ikke mindst en træls omgang for de omkring 370.000 passagerer, der blev påvirket, fordi deres fly blev aflyst eller udskudt.

Det fik mange passagerer til at gå efter at få selskabet til kompensere dem økonomisk.

I slutningen af august - cirka en måned efter strejken var afsluttet - lød det fra direktøren i flyselskabet, at der ville gå et par uger, før de var i bund med alle sager om kompensation.

- De fleste har fået refusion for deres billetter. Så er der yderligere kompensationer, og de sager skal manuelt håndteres. Og der er vi også nået relativt langt, men det drejer sig om nogle uger endnu, før vi når bunden af de sager, sagde koncerndirektør i SAS i Danmark, Simon Pauck Hansen, dengang.

Men den tidsplan viser sig ikke at holde stik, og derfor kommer SAS ikke i bund med sagerne som lovet.

Selskabet vil nemlig først være færdige med at behandle alle erstatningskrav inden udgangen af 2022, oplyser SAS til DR Nyheder.

- Vi har fortsat haft et efterslæb på dem, der er gået ind via sas.dk og bedt om kompensation eller om at få dækket deres ekstra omkostninger, da disse kræver manuel håndtering, skriver selskabet.

SAS skriver yderligere, at tidsplanens skred skyldes, at det har været svært at forudsige antallet af sager.

- Det hænger sammen med, at det var utrolig svært at forudsige præcis, hvor mange sager vi ville modtage, der ville blive behandlet manuelt. Vi er som sagt næsten helt færdige med de kunder, der har annulleret deres reservation.

SAS har ikke ønsket at stille op til interview.

Hør i videoen nedenfor, hvor koncerndirektøren i Danmark, Simon Pauck Hansen, siger, at SAS vil være i bund med sagerne i løbet af et par uger.

Har ventet i over tre måneder

Meldingen fra SAS begejstrer ikke Carsten Jeberg, der betegner sig selv som stamkunde.

Han skulle til New York i sommer, men på grund af strejken turde han ikke satse på sin SAS-afgang.

Carsten Jeberg kunne ikke få bekræftet, at flyet ville afgå. Derfor købte han nogle andre og dyrere billetter for at komme afsted.

Men SAS lovede på skrift, at han ville få betalt udrejsen, og at tilbagebetalingsprocessen ville ske den 6. august - uanset om flyet blev aflyst eller ej.

Men her tre måneder senere er der ikke sket noget.

Carsten Jeberg havde planlagt en rejse til New York i mange måneder, men så ramte strejken. (Foto: © (Privat foto))

- Jeg synes, at det er en skændsel, at de ikke på nogen måder opdaterer folk på deres sagsbehandling, siger Carsten Jeberg.

Det er på trods af flere rykkere.

- Jeg har ikke fået så meget som en bekræftelse på, at de har modtaget det. Jeg har skrevet fem eller seks gange, men der er ingen svar. Der er larmende stilhed, siger han.

Carsten Jeberg giver ikke meget for, at SAS først har været igennem alle sager ved udgangen af året. Han forventede i det mindste, at kunderne ville blive oplyst om den prognose.

Derfor undskylder SAS også over for kunder som Carsten Jeberg.

- Det var dybt beklageligt, at så mange kunder blev ramt af en strejke, da de endelig kunne rejse efter pandemien. Det var ødelæggende både for vores kunder, men også for os som flyselskab. Til alle disse kunder og de kunder, der stadig venter på tilbagebetaling, beklager vi og håber på lidt mere tålmodighed, skriver SAS.

Hård kritik af SAS

Den lange tid, kunderne skal vente, og de brudte løfter får en hård modtagelse hos Forbrugerrådet Tænk.

- Det er overhovedet ikke i orden. Loven fastsætter ikke nogen frist for, hvornår man skal have udbetalt kompensationer, men det skal være indenfor en rimelig tid. Og nu er der efterhånden gået fire måneder, og det er simpelthen ikke i orden, siger chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe.

Og kunderne står i en position, hvor det er svært at gøre fra eller til.

- Det ulykkelige ved situationen er jo, at man ikke kan gøre ret meget andet end at blive sur. Vores råd er, at man klager til Trafikstyrelsen, men hvis man har gjort det, kan man ikke gøre så frygteligt meget andet, siger Vagn Jelsøe.

Han foreslår, at flyselskaberne skal lave tilbagebetalingerne automatisk.

- Man må jo gå ud fra at de har betalingsoplysningerne på kunderne, så det burde ikke være svært.

Det har ikke været muligt at få svar på, hvor mange sager SAS mangler at håndtere. Men selskabet oplyser, at de har fuld fokus på det.

- Vi har sat ekstra personale ind og har haft fuld fokus på at håndtere de sager, der er tilbage. Det er essentielt for os at håndtere de kunder, der var ramt af strejken midt i sommerferien, da vi har en lang vej at gå med at genopbygge tilliden hos vores passagerer, skriver de i et svar.