SAS: Kaotiske døgn har kostet os millioner

Kabinepersonales strejke har på fire døgn aflyst hundredvis af fly. Først onsdag ventes trafikken at være helt normal.

Der er ikke mange smil hos SAS' koncerndriftsdirektør Flemming Jensen, selvom kabinepersonalet nu er vendt tilbage til arbejdet. Arkivfoto. (Foto: © Jeppe Bjørn Vejlø, Scanpix Danmark)

En lang og sej arbejdskamp blev mandag kort før middag bragt til ophør, da kabinepersonalet hos flyselskabet SAS valgte at strække våben og trække tilbage i arbejdstøjet uden at have fået forhandlet en ny aftale med deres arbejdsgiver.

Ifølge eksperter, analytikere og fagforeningsfolk tabte kabinepersonalet arbejdsmarkedskampen mod SAS om, hvem der blinkede først og kastede håndklædet i ringen.

Men det er ikke ensbetydende med, at nogen erklærer sig som vindere. Ansigtsfolderne er alvorlige hos koncerndriftsdirektør Flemming Jensens, da han møder den danske presse i ankomsthallen i Københavns Lufthavns terminal 3 mandag eftermiddag.

Og smilet toner ikke frem, da Flemming Jensne bliver spurgt til en reaktion på, at kabinepersonalet nu genoptager arbejdet.

- Vi er selvfølgelig utroligt tilfredse med, at stort set alle vores kabinemedarbejdere aktivt har meldt tilbage, at de kommer til at genoptage arbejdet, når de igen er planlagt til flyvning, lyder reaktionen fra Flemming Jensen til DR Nyheder.

Flytrafik forventes normal onsdag

Forude venter et arbejde med at få normaliseret driften efter det, som SAS-chefen selv betegner som nogle "ganske kaotiske døgn". Helt planmæssigt forventer flyselskabet først at flyve sent tirsdag aften eller onsdag formiddag.

Når ansigtsminerne hos Flemming Jensen er alvorlige, så skyldes det de tusindvis af utilfredse flypassagerer, der er ramt af de hundredvis af flyaflysninger. Alene fredag, hvor den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse begyndte, måtte 60 fly aflyses - og billedet gentog sig hen over weekenden.

Samlet er omkring halvdelen af alle SAS-fly fra Københavns Lufthavn aflyst siden i fredags.

Striden har handlet om overdragelsen af 147 kabineansatte til Cimber, der flyver under en anden overenskomst. Selvom de ansatte kan beholde deres nuværende overenskomst frem til 2017, så frygter de ansatte, at det på sigt betyder forringede vilkår.

Store konsekvenser for kunderne

Endnu har SAS ikke et præcist billede af, hvad de mange aflysninger kommer til at koste flyselskabet, men:

- Det er klart, det er et meget, meget stort millionbeløb, som det handler om, anslår Flemming Jensen.

- Det har selvfølgelig været nogle ganske kaotiske døgn. Det er selvfølgelig et kæmpe problem, når man har de her overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. Det har været en meget lang og sej proces, som desværre har haft meget store konsekvenser for vores kunder, siger siger han.

En ting står dog også lysende klart hos begge parter efter dagens begivenheder: Det her er ikke det sidste punktum i kampen mellem SAS og medarbejderne.

Af samlet 1.300 ansatte, har de 1.200 meldt tilbage til SAS, at de er klar til at gå på arbejde igen. De resterende medarbejdere forventer koncerndriftsdirektøren at høre fra snarest.

27 medarbejdere suspenderet

27 kabineansatte er suspenderet og vender altså ikke tilbage til arbejdet sammen med de resterende cirka 1.300 ansatte. De er ifølge SAS-ledelsen suspenderet for at have chikaneret og truet kollegaer, der valgte at gå på arbejde under de seneste dages arbejdsnedlæggelse.

Hvad der skal ske med dem er for tidligt at svare på, siger Flemming Jensen. Men beslutningen bliver i hvert fald ikke lavet om lige foreløbigt.

- Ja, de er stadig suspenderede, og det ser jeg ingen grund til at lave om på.

Om suspensionen så bliver vekslet til en fyreseddel, vil Flemming Jensen direkte adspurgt heller ikke forholde sig til endnu, men han betegner deres påståede adfærd som meget alvorlig.

- Det har vi set meget alvorligt på, for vi har jo set reaktioner og konsekvenser for de her medarbejdere, der har været udsat for de trusler. Det er nødt til at have en konsekvens, siger han.

Hvilken konsekvens det så får, må de kommende dage vise.