SAS er 'meget dårligere end konkurrenterne til at tjene penge': Har tabt en milliard kroner på tre måneder

SAS forventer at have en redningsplan godkendt og klar til at gå i luften i sommeren 2024.

Ifølge luftfartsanalytiker Jacob Pedersen går SAS lysere tider i møde, når sommerens rejselyst indfinder sig hos de skandinaviske kunder. Her vil SAS ikke have svært ved at holde flyene i luften. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Flyselskabet SAS tabte næsten én milliard kroner - 1,5 milliarder svenske kroner - fra november 2023 til januar 2024.

Det fremgår af SAS' regnskab for første kvartal.

Selskabet er fortsat i gang med en såkaldt chapter 11-proces i USA, der er en slags konkursbeskyttelse, hvor SAS hver måned skal dele økonomiske tal.

Og præcis den manøvre giver knas i maskineriet hos flyselskabet, siger Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker i Sydbank.

- Lige nu er SAS utrolig meget dårligere end konkurrenterne til at tjene penge, og det handler rigtig meget om, at SAS befinder sig i den her konkursbeskyttelse. Konkurrenterne nyder godt af et rigtig stærkt marked, og det kan SAS ikke på samme måde udnytte, siger han.

Konkurrenterne har overskud - SAS går igen i minus

Ved siden af SAS, holder fly fra Lufthansa, Air France, KLM og Norwegian parkeret i lufthavne verden over.

Fælles for konkurrenterne er, at de alle har sorte tal på bundlinjen i deres årsregnskaber for sidste år. Men der skal gå lidt længere tid, før SAS kan åbne champagneflaskerne, vurderer luftfartsanalytikeren.

- Det ligner endnu et regnskabsår med røde tal fra SAS, men trods alt ikke nær så dyb røde tal, som det vi har set i de sidste år, siger Jacob Pedersen.

Anko van der Werff, administrerende direktør for SAS Group, har stadig et stort stykke arbejde foran sig. Med implementeringen af redningsplanen SAS FORWARD håber han og resten af ledelsen, at man kan vende skuden og begynde at tjene penge. (Foto: © TT NEWS AGENCY, Ritzau Scanpix)

Den seneste tids dårlige regnskaber betyder, at SAS skal rejse kapital for at overleve.

Et sammenslutning bestående af kapitalfonden Castlelake, flyselskabet Air France-KLM, Lind Invest og den danske stat vil samlet investere omkring 13,2 milliarder svenske kroner, der skal redde SAS.

Det skal føre til en afnotering af det skandinaviske flyselskab.

SAS: Redningsplan snart på plads

Flyselskabet forventer at opnå den amerikanske domstols godkendelse af deres rekonstruktionsplan i første kvartal af 2024, står der i regnskabet.

Ved udgangen af andet kvartal er det SAS' forventing, at selskabet er ude af konkursbeskyttelse og har den færdige redningsplan - SAS FORWARD - på plads, skriver selskabet i deres regnskab.

- Så falder en del af omkostningerne ganske markant. Man får lavere gæld, det vil sige også færre renteomkostninger, og det vil hjælpe SAS, siger Jacob Pedersen.

Derudover går selskabet atter lysere tider i møde, lyder det.

- Man træder ud i et sommermarked, som ser ud til at blive rigtig godt med en voldsomt høj rejselyst, og formentlig ingen problemer for SAS med at fylde flyene godt op.