SAS-boss efter rødt regnskab: Kunderne kan se frem til billigere billetter

SAS skal spare over en milliard. Og kunderne bliver de store vindere efter dårligt regnskab. Det betyder lavere priser, lyder det fra SAS-direktør.

Direktør i SAS i Danmark, Flemming Jensen, siger, at SAS er presset af, at hele luftfartselskabsbranchen er i krise. (© DR Nyheder)

Med et underskud på 352 millioner kroner i fjerde kvartal og en besparelse på i alt 1,6 milliarder står det stadig skidt til med økonomien i kriseramte SAS.

Resultatet er langtfra tilfredsstillende 'i et længere perspektiv', lyder det fra SAS' direktør i Danmark, Flemming Jensen.

Konkurrencen mellem de europæiske flyselskaber er benhård, og derfor vil sparekniven i det hæderkronede skandinaviske selskab fortsat være skarpslebet.

Og selv om SAS 'i det hele taget skal spare på alt', som Flemming Jensen udtrykker det, kan kunderne glæde sig over det. De kan nemlig se frem til endnu billigere billetter.

- Hvis man ser på industrien generelt, er det få selskaber i Europa, der tjener penge. Det er til glæde for kunderne, og der er ingen grund til at tro, at det billede kommer til at ændre sig dramatisk. Så, ja kunderne kan glæde sig over billigere billetter i de kommende år, siger han og fortsætter:

- Det vil jo være markedet, der afgør, om de bliver billigere end i dag. Vi ser en stabilisering i priserne, og så tror vi, at der langsigtet vil komme et fald i priserne.

Sjette sparerunde på 12 år

Den nye spareplan er den er sjette i SAS på 12 år. Denne gang slipper medarbejderne for fyringsrunder, men selskabet vil udlicitere opgaver langt mere. Ligesom det nyindkøbte lavpris selskab Cimber vil komme til at spille en langt større rolle.

Cimber kan få omkostningerne ned, da deres overenskomst med de ansatte er væsentlig billigere end SAS egne.

Flemming Jensen forklarer, at SAS også i de kommende år vil begynde at automatisere langt mere i lufthavnene og spare på teknisk vedligehold.

- Vi har været inde og vende hele virksomheden rundt. Samtidig med at vi laver de her strategiske ting, som jo har været at købe Cimber og ændre konstruktionen i selskabet i Finland.

Cimber får flere opgaver allerede næste år

Milliardbesparelsen i SAS træder i kraft med fuld effekt i 2017, og fra april 2015 bliver en del af produktionen lagt over i Cimber.

- Det er en branche i hele Europa, der er under et enormt pres. Så det er en industriel udfordring, der rammer SAS. Derfor har vi også iværksat nye initiativer, der betyder, at vi kommer til at forbedre vores resultat med over 2,1 milliard svenske kroner, siger Flemming Jensen.

BILLEDER SAS gennem tiden.

  • SAS DC-4, indvielse af ruten Stockholm-New York. Det første SAS-fly landede i La Guardia Airport, New York. (© SAS AB)
  • Indvielse af ruten Oslo-Tokyo. 1954. (© SAS AB)
  • SAS Saab 90A-2 Scandia. Billedet er fra 1950'erne. (© SAS AB)
  • Den legendariske, amerikanske jazz-sangerinde Ella Fitzgerald forlader Convair 440 Metropolitan i 1950'erne. (© SAS AB)
  • SAS-stewardesse anno 1956-1957, foran flyet OY-KPA Hans Viking Convair 440 Metropolitan. (© SAS AB)
  • Karen Blixen, 11. februar 1957. (© SAS AB)
  • Nyslåede stewardesser. Januar 1958. (© SAS AB)
  • SAS, Odd Viking, indvielse af ruten til Buenos Aires, Argentina. Buenos Aires Airport, 1960'erne. (© SAS AB)
  • Kronprinsesse Margrethe, prinsesse Benedikte og prinsesse Anne-Marie med Dronning Louise af Sverige og Dronning Ingrid af Danmark samt Kong Gustav VI Adolf af Sverige i Arlanda lufthavn, Stockholm. 1964. (© SAS AB)
  • Sommeruniform fra 1967. Designet af Carven. (© SAS AB)
  • SAS Boeing 747-B Huge Viking. 1969. (© SAS AB)
  • Sådan så det ud, når man fik serveret mad på første klasse i 1969. (© SAS AB)
  • Service om bord anno 1969, hvor en stewardesse serverer en såkaldt 'Scandinavian Country Style Buffet'. (© SAS AB)
  • H.K.H. Dronning Ingrid af Danmark om bord på SAS-flyet Alf Viking. Marts 1971. (© SAS AB)
  • Turi Wideröe, flyofficer og den første kvindelige pilot indenfor den kommercielle flytrafik i 1969. Billedet her er fra 1972. (© SAS AB)
  • På ruten til O'Hare International Airport, Chicago, USA, kunne man i 1989 fejre 25 års jubilæum. (© SAS AB)
1 / 16