Flyselskabet Ryanair har udsigt til sin første direkte konfrontration med den danske fagbevægelse, når de to parter formentlig skal mødes i Arbejdsretten.
Her skal det ved et såkaldt anerkendelsessøgsmål afgøres, om Ryanair skal spille efter danske regler og betingelser eller irske.
Det er LO, der har indbragt sagen for at få blåstemplet en blokade af flyselskabet på forhånd. Men udsigten til at mødes med hovedorganisationen i Arbejdsretten og varslet om en hovedkonflikt fra fagforbundet Flyvebranchens Personaleunion (FPU).
Men det får bestemt ikke Ryanair til at ryste på hånden. Det irsk-baserede flyselskab kalder nemlig retssagen for "spekulation" og vil slet ikke forholde sig til den.
- Ryanair kommenterer og deltager ikke i spekulation, skriver selskabets nordiske salgs- og markedschef Elina Hakkarainen til DR Nyheder.
Ryanair: Vi skaber danske job
Lavprisselskabet har indtil videre fastholdt, at Ryanair hører hjemme i Irland, har irsk indregistrerede fly - og derfor hører under irsk lovgivning. Og derfor vil selskabet slet ikke forhandle med den danske fagbevægelse, men kun direkte med personalet.
I stedet lader det til, at Ryanair ikke forventer, at hverken fagbevægelse eller Arbejdsretten får held til at stikke en kæp i propellerne på flyselskabets planer om at flyve fra København fra den 26. marts.
- Vi ser frem til stigende turisme, flere ruter og job i Danmark og tilbyder danske forbrugere og besøgende de laveste billetpriser, når vores nye base i København åbner i marts, skriver Elina Hakkarainen til DR Nyheder.
Blokade kan lukke Ryanair-ruter
Taber Ryanair anerkendelsessøgsmålet i Arbejdsretten er vejen banet for både en blokade og sympatikonflikt fra LO-forbundene i Københavns Lufthavn.
En blokade betyder, at medlemmer af LO-forbund som 3F, Dansk Metal og HK ikke må udføre arbejde for Ryanair, hvilket vil gøre det nærmest umuligt for selskabet eksempelvis at få håndteret bagage eller leveret brændstof.
Bliver det sidste tilfældet, så kan Ryanair hurtigt blive drevet ud af Københavns Lufthavn, vurderer arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet.
- Det kan blive turbulente tider for Ryanair i København. Hvis LO-forbundene stiller sig bag Serviceforbundet, så vil de kunne gøre blokaden effektiv, siger Henning Jørgensen.