Politikere: Vi lader os ikke bestikke

Våbenproducenter lokker med danske arbejdspladser i kampen om at blive Danmarks nye leverandør af kampfly.

Boeings Super Hornet er et af tre kampfly, der kæmper om de danske politikeres gunst. (Foto: © Scanpix)

Millionordrer drysser ned over den danske flyindustri i øjeblikket.

Senere i dag vil amerikanske Boeing offentliggøre en aftale til en værdi på over 100 millioner kroner med forsvarsvirksomheden Terma i Århus.

Boeing er en af tre leverandører af kampfly, der kæmper om at levere fly til det danske flyvevåben fremover. De øvrige to konkurrenter er amerikanske Lockheed Martin og Airbus, der har et fælles europæisk konsortium fra Tyskland, Storbritannien, Italien og Spanien bag sig.

Arbejdspladser en del af konkurrencen

Samtlige tre konkurrenter har på det seneste placeret ordrer til millioner af kroner i Danmark, der vil give flere danske arbejdspladser.

Senere på ugen forventes Lockheed Martin, der står bag kampflyet Joint Strike Fighter, at skyde penge i et produktionsudviklingscenter under interesseorganisationen Dansk Industri. DR Nyheder erfarer desuden, at Lockheed Martin også er på vej til at skyde penge i et projekt under Danmarks Tekniske Universitet, DTU.

Alligevel afviser politikerne, at de mange nye danske arbejdspladser får en altafgørende betydning for deres valg af kampfly.

Kan I bestikkes med arbejdspladser?

- Selvfølgelig kan vi ikke bestikkes, siger Annette Lind, der er forsvarsordfører for Socialdemokraterne.

Alligevel kan man ikke komme uden om, at danske arbejdspladser er en betydelig del af beslutningen.

- Vi har et kampflykontor, der sidder og laver en professionel og en faglig vurdering på en række områder. Derfor bliver det et gennemtænkt program, der lægges til grund for vores valg af fly. Her er industrielle forhold og mulige danske arbejdspladser en vægtig del, siger Annette Lind.

Kampflykontoret, der er en enhed under forsvarsministeriet, har lavet en evaluering af de tre forskellige kampfly, der vil blive vurderet på fire forskellige områder.

Fly skal holde i mange år

Et af de områder drejer sig om de industrielle forhold, hvilket blandt andet handler om danske arbejdspladser igennem de såkaldte modkøb.

Modkøb vil sige, at flyproducenterne forpligter sig på at placere ordrer i Danmark, der kan skabe vækst og arbejdspladser herhjemme.

- Jeg tror bestemt ikke, at der er nogle politikere, der kan lade sig bestikke. Men man må også sige, at det her trods alt er den største materielle investering i nyere dansk forsvarshistorie, og derfor skal vi gerne både have det bedste fly, men der skal også gerne være noget teknologi, der kan sikre, at vi får skabt arbejdspladser, siger Troels Lund Poulsen, forsvarsordfører for Venstre.

Arbejdspladser har altså en betydning, men det vigtigste er at få fingrene i det bedste fly, siger Troels Lund Poulsen.

- Det kampfly, vi skal vælge, skal være i stand til at flyve i potentielt 40 år, og derfor skal vi også have vished for, at det fly vil vælger, er det bedste, og at det er i stand til at løse opgaver om 20-30 år.

Ved det næste møde i forsvarsforligskredsen den 18. juni vil partierne bag forsvarsforliget, der skal tage stilling til, hvilket kampfly Danmark skal investere i, få indsigt den længe ventede rapport fra kampflykontoret.

Når politikerne har gransket rapporten er vejen i princippet banet for, at de kan træffe deres valg af kampfly. Regeringen har tidligere sat en skæringsdato for valg af kampfly, der hedder den 30. juni i år.

Der bliver anslået, at de nye kampfly vil koste den danske statskasse mindst 30 milliarder kroner.