Piloter raser: Norwegian bryder reglerne

Når Norwegian sætter fly fra datterselskaber ind midt under en strejke, er det et brud på reglerne, mener de skandinaviske piloter.

Norwegians pilotforening er rasende over, at selskabet har indsat fly fra andre datterselskaber. Pilotforeningen mener, det er et brud på strejkereglerne. (© Scanpix)

Konflikten i det norske flyselskab Norwegian fortsætter, og parterne står langt fra hinanden. Mange afgange er aflyst og mere end 35.000 passagerer er berørt.

Norwegian har indsat fly fra deres europæiske datterselskaber, for at omgå strejkens betydning for forretningen og for at servicere passagererne.

Men den beslutning kalder leder af pilotforeningen i Norwegian Scandinavia Halvor Vatner for et klart brud på reglerne for en strejke.

Ifølge foreningen må Norwegian ikke på den måde omgå en varslet strejke.

- Det er et organiseret strejkebrud, som vi ser det. Vi mener ikke, ledelsen har ret til at gøre det, siger han.

Han understreger, at de indsatte fly blot vil forstærke konflikten og i sidste ende vil forlænge strejken.

På juridisk tryg grund

Kommunikationsrådgiver for Norwegian Daniel Kirchhoff, afviser dog, at selskabet bryder reglerne.

- Norwegian føler sig på fuldstændig juridisk tryg grund. Når et datterselskab ikke kan levere tjenester til moderselskabet, så er det klart, at vi vil forsøge at finde andre, der kan levere de samme tjenester. Vores forpligtelser er overfor passagererne og at få dem frem til deres destination, hvis det kan lade sig gøre, siger han.

Pilotforeningens formand Halvor Vatner beklager stærkt, at passagerer i Danmark, Norge og Sverige bliver berørt af strejken.

- Vi er villige til at strejke, så længe det er nødvendigt. Men jeg vil gerne beklage stærkt overfor passagererne. Men vi har ikke haft noget valg, siger han.

Sympatistrejker kan være på vej

Pilotformanden kan ikke afvise, at Norwegian vil blive udsat for sympatistrejker, men har endnu ingen konkrete eksempler.

- Vi registrerer, at der er en samlet støtte fra stort set alle fagforeninger i Norge og i Sverige og i Danmark. Vi har fået støtte fra ALPA i USA, som organiserer 51.000 piloter og stor støtte fra resten af Europa, siger han.

Ifølge formanden for hovedorganisationen Parat, Hans Erik Skjæggerud, vil sympatistrejker blandt lufthavnspersonalet kunne strande resten af Norwegians fly, ved for eksempel at nægte flyene brændstof.