Pilot-strejke truer i horisonten: Sommerferien er på spil for tusindvis af danskere

På onsdag kan piloterne i SAS Scandinavia gå i strejke, efterlade flyene på jorden og tusindvis af ferierejsende danskere i uvished om, hvorvidt deres rejseplaner kan gennemføres.

Hvis piloterne og SAS ikke bliver enige om en ny overenskomst inden onsdag, vil der meget vel komme til at stå 'aflyst' ud for mange af SAS' flyafgange. (Foto: © liselotte sabroe, Ritzau Scanpix)

Artiklen er opdateret med svar fra SAS.

"Ferie, ferie, ferie! Slap nu af, du har fri og syng en glad melodi".

Linjen fra 'Feriesangen' er en klassiker her på årets sidste skoledag og giver genlyd rundt om i landets aulaer, klasseværelser og gymnastiksale dagen igennem. Men det er langt fra alle, der kan slappe af og nyde sin forestående ferie.

Tusindvis af danskere har booket ferie sydpå efter to års pandemisk ferie-blues. Men hvis der står SAS på boardingpasset, så hænger ferien måske i en tynd tråd.

På onsdag kan piloterne i SAS Scandinavia nemlig gå i strejke, hvis de ikke bliver enige med SAS om en ny overenskomst, og sende en bølge af aflysninger ind i de feriehungrende danskeres indbakker.

Hos rejseselskabet Apollo forventer man, at 2.500-3.000 ferierejsende vil få aflyst ferieafgangen allerede i løbet af den første uge af strejken - hvis den altså træder i kraft.

De er det danske rejseselskab med langt flest SAS-flyvninger.

- Hvis uheldet er ude, så er der tre ting, vi kigger på. For det første prøver vi at finde erstatningsfly. Det vil sige, vi prøver at finde andre luftfartsselskaber, som kan flyve de ruter, som SAS i tilfælde af en strejke skulle have fløjet, siger Glenn Bisgaard, der er salgsdirektør i Apollos danske afdeling Danmark.

Men det er svært at finde nye flybilletter i øjeblikket. Flybranchen i hele Europa er nemlig ramt af rekordstor personalemangel i kølvandet på coronapandemien.

- Ellers prøver vi at kigge på et alternativ, der hedder en anden destination, som flyves af et andet luftfartsselskab. Som en form for erstatningsrejse, kan man sige, forklarer Glenn Bisgaard.

- Og den sidste mulighed, jamen, så er det alle pengene tilbage. Det er jo sådan, man står, når man har købt en pakkerejse.

'Kunderne er overladt til sig selv'

En af dem, der risikerer at få spoleret sommerferien, er Søren Ignaz fra Lyngby nord for København.

Han skal med familien ti dage til Portugal.

Søren Ignaz har af flere omgange forsøgt at få flere informationer hos SAS om sine muligheder. Men han blev ikke klogere, da han endelig fik fat i en medarbejder, fortæller han. (© PRIVATFOTO)

- Det er frustrende ikke at få noget at vide. Og at man ikke kan få noget at vide. Jeg synes, det ville være naturligt, hvis man som kunde kunne holdes orienteret på SAS' hjemmeside eller Facebook-side - at der bare var en mulighed for en opdatering eller status på, hvor vi står, siger Søren Ignaz.

De skal først flyve til Portugals hovedstad, Lissabon, den 18. juli. Men selvom der er nogle uger til afgang, så er tankerne om en aflyst sommerferie allerede begyndt at rumstere hos familien.

- Børnene har vænnet sig lidt til, at alting bliver aflyst her de seneste par år. Så der er sådan en lille mistro allerede, og børnene tænker; "nårh ja, lad os nu se". Det er jo ærgerligt, man ikke kan planlægge noget, siger Søren Ignaz.

Han har også undersøgt, om de kan flyve med et andet selskab. Men den løsning var heller ikke holdbar for familien.

- Det er jo næsten dobbelt så dyrt allerede at købe tilsvarende.

- Kunderne er overladt til sig selv, og der er ikke noget sted at gå hen, tilføjer han.

Ombooking eller pengene tilbage

Men når man ikke kan gå til SAS for svar, så har Forbrugerrådet Tænk sat sig godt ind i reglerne i tilfælde af strejke og aflysninger.

- Det klogeste er nok at sige til SAS, hvad kan I tilbyde, og hvis det, de kan tilbyde, ikke er acceptabelt, så bed om at få pengene tilbage og kræv kompensation, siger Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

Han forklarer, at en kompensation ligger mellem 1.800 og 4.500 kroner.

Hvis man omvendt er kommet på ferie, men får aflyst sin rejse hjem med SAS, så er Vagn Jelsøe selv et godt eksempel på, hvad man kan gøre og har ret til.

Han skal nemlig til Firenze på tirsdag - og strejken kan træde i kraft onsdag.

- Jeg skal hjem igen den 30. juni. Og det ved jeg ikke, om jeg kan komme. Der er reglen altså den, at SAS skal betale rimelige udgifter til hotel og fortæring, indtil de kan bringe mig hjem. Så jeg må henvende mig til SAS og sige; hvornår kan I bringe mig hjem.

Hvis det svar, du får, ikke er tilfredsstillende, kan du forlange at få pengene tilbage og selv finde en anden vej hjem. Og så har du stadig ret til kompensation.

Men indtil videre kan man ikke gøre andet end at se tiden an.

- Man må have is i maven, håbe på det bedste og satse på, at begge parter jo trods alt har en interesse i, at denne her konflikt bliver løst, inden den bryder løs, siger Vagn Jelsøe, chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

SAS oplyser, at de nu har lavet en søgemaskine, der gør det muligt at ombooke gratis i de pågældende dage.

Det har selskabet gjort, fordi de ser en udfordrende sommer i hele Europa, og det bliver svært at ombooke til andre flyselskaber, skriver SAS til DR Nyheder.