Hvad gør man, hvis man har betalt for en vare, som man ikke får? Svaret i Singapore er åbenbart, at man beslaglægger den vare, som man ellers ikke har udsigt til at få udleveret.
Således er det i hvert fald sket med det produkt, som det nu konkursramte OW Bunker solgte: Olie.
OW Bunker levede af at købe og videresælge olie til store skibe. Olien ligger nu i kæmpe-lagre og i tankskibe, der ligger for anker rundt på kloden, blandt andet i verdens største bunkerhavn i Singapore.
Jagten på olie er gået ind
For at minimere tabet hos kreditorerene er jagten på at få fingre i olien for alvor gået ind: 10-15 skibe er ved at blive beslaglagt.
Det er allerede sket med den lille olietanker Laugna, der var lastet med 2271 ton olie, og som lå i Singapore. Skibet er lejet af OW Tanker, der er et datterselskab til det krakkede OW Bunker. Det skriver nyhedsssitet Tradewindsnews.
Firmaet bag olie-kapringen er Hin Leong Trading, der selv mener at have små 8 millioner kroner til gode hos OW Bunker.
Ifølge nyhedsbureauerne Ritzau og Reuters et dette det første af mange juridiske skridt i Singapore imod det kollapsede OW Bunker.
Men Laguna er langt fra det eneste skib, der får tømt lasten.
Igang med at gøre arrest
Således er den belgiske bunkerleverandør Wiljo sammen med sin franske samarbejdspartner Coface ved at gøre arrest i mellem 10 og 15 skibe. Pointen er, at de selv vil råde over skibenes indhold.
Det fortæller Wiljos kommercielle direktør Ronald Verheyen til ShippingWatch.
- Vores advokater er på sagen, og vi gør nu, hvad vi kan for at sikre vores udestående. Der er tale om 10-15 skibe, vi går efter rundt omkring i verden, men jeg kan af gode grunde ikke sige hvor, og jeg vil heller ikke sige noget om hvilken type skibe, det drejer sig om, siger direktøren.