De to realkreditinstitutter Nykredit og Totalkredit har overtrådt god skik i rådgivningen af deres kunder ved ikke have oplyst tilstrækkeligt om risikoen for prisstigninger ved omlægning af boliglån.
Sådan lyder det i en afgørelse fra Forbrugerombudsmanden, der har indgået forlig med de to realkreditinstitutter i sagen, der handler om de bidragssatser, kunderne betaler for deres boliglån.
- Det er vigtigt, at vi som forbrugere får alle de oplysninger fra vores rådgivere, som har betydning for de beslutninger, vi skal tage. Det gælder særligt prisoplysninger, og bidragssatsen er en væsentlig del af prisen for et realkreditlån, udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Undlod at rådgive om risiko
Afgørelsen er faldet på baggrund af flere end 200 klager efter Totalkredits bidragsforhøjelse i 2016, hvor Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var grundlag for at rejse erstatningskrav i nogle af sagerne.
Vurderingen er, at Nykredit og Totalkredit har overtrådt god skik, fordi de ikke oplyste kunder, som ønskede at omlægge deres realkreditlån om, at bidragssatsen på deres lån i Nykredit kun kunne hæves med konkurrencemyndighedernes tilladelse.
De begrænsning bortfaldt imidlertid, hvis kunderne omlagde deres lån til Totalkredit, og det var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en væsentlig oplysning.
Dermed løb kunderne nemlig en højere risiko for bidragsstigninger - eksempelvis som den i 2016, der kun omfattede lån i Totalkredit.
Nykredit: Rådgivningen kiksede
Forliget indebærer, at kunderne i omkring 2.700 sager får tilbudt en tilbagerulning til deres tidligere lånevilkår - sammen med en tilbagebetaling af omkostningerne ved omlægningen.
I 2.200 andre såkaldte omlægningssager får kunderne tilbudt Nykredit-justerede bidragsvilkår, så deres bidragssats kun må stige i samme omfang, som hvis de var blevet i Nykredit.
Nykredit Realkredit A/S erkender i en pressemeddelelse, at de pågældende kunder ikke udtrykkeligt er blevet oplyst om risikoen for stigende bidragssatser ved at omlægge lån til Totalkredit.
- Vi ønsker altid at rådgive så præcist som muligt, og vi er ærgerlige over, at vi ikke er lykkedes med det i forbindelse med disse omlægninger. Det er ikke tilfredsstillende for hverken vores kunder eller os selv, udtaler Anders Jensen, koncerndirektør i Nykredit.
41.000 kunder får ingen kompensation
Nykredit oplyser, at man i perioden fra april 2012 til oktober 2016 blev gennemført 46.292 omlægninger, som Nykredit rådgav om.
I 41.386 tilfælde har kunderne opnået så store rentebesparelser og andre fordele ved at omlægge deres lån, at oplysningerne om bidragssatserne næppe ville have ændret deres beslutning, er selskabet blevet enig med Forbrugerombudsmanden om.
De resterende 4.906 kunder kan nu se frem til at få et brev fra realkreditinstituttet i starten af det nye år. Ifølge Nykredit vil de pågældende kunder tilsammen få tilbudt et mindre tocifret millionbeløb i kompensation.
- Der er desværre en gruppe af kunder, hvor vi ikke kan udelukke, at nogle af dem ville have undladt at lægge deres realkreditlån i Nykredit Realkredit om til Totalkredit, hvis de havde kendt til de forskellige vilkår for ar regulere bidragssatsen. Det vil vi gerne rette op på, og det tilbyder vi derfor disse kunder at gøre, lyder det fra Anders Jensen.