Ny overenskomstaftale er en dyr mavepuster til i forvejen pressede specialforretninger

Dansk Detail, som organiserer 1.300 specialforretninger, mener, aftalen lander i "den perfekte storm".

I Østergaard Guldsmed i Skive har indehaver Martin Østergaard over de sidste tre år kunnet mærke de svære salgstider. (Foto: © Dr)

Efter to coronanedlukninger og elregninger samt energipriser, som i øjeblikket overstiger normalen, er der færre penge at gøre godt med, hvis Martin Østergaard skal tage chefkasketten på.

- Det har været tre år, som har lært os, vi kan ikke kigge ret langt ud i fremtiden, siger han.

Martin Østergaard er indehaver af Guldsmed Østergaard i Skive, som er en af de specialbutikker, der efter den nyforhandlede overenskomstsaftale på butiksområdet skal til at skrue op for lønningerne.

De knap 150.000 ansatte i både større kæder og mindre specialbutikker som Martin Østergaards får i den nye aftale 4,50 kroner i timen oven i mindstelønnen, svarende til 721 kroner mere om måneden, hvert år.

Indehaveren af den snart 116 år gamle guldsmed mener bestemt også, at butikansatte fortjener en højere løn.

- Resultatet bærer præg af, der er udvist ansvarlighed fra de forhandlende parter, siger han.

Alligevel er timingen ikke helt optimal.

'Den perfekte storm'

Overenskomstforhandlinger kommer ikke som en overraskelse, da aftalen har været på vej i tre år.

Men den lander i "den perfekte storm", hvis man spørger Jørgen Krebs, som er formand for Dansk Detail, der organiserer 1.300 specialforretninger.

- Vi får en overenskomstforhandling præcis lige nu, hvor vi er ved at betale coronalån tilbage, siger han.

- Og 24. februar vågner vi op til en krig i Ukraine, som påvirker energipriserne.

Udover krigens indvirkning på butikkernes egne udgifter, influerer det også indtjeningerne, da kunderne har færre penge mellem hænderne - det skal de højere lønninger dog forhåbentlig afhjælpe, medgiver Jørgen Krebs.

Jørgen Krebs er formand for Dansk Detail, der organiserer 1.300 specialforretninger. Han frygter, at flere af medlemmerne må dreje nøglen om

Ligesom Martin Østergaard under Jørgen Krebs i den grad de butiksansatte lønstigningen, og han understreger, at personalet er det største aktiv i specialbutikkerne.

- Det er bare ikke godt, at der kommer endnu en omkomstningsstigning for butikkerne, siger Jørgen Krebs, der udover at være formand for Dansk Detail også er skohandler.

- Det er dråben, som får bærgeret til at flyde over.

Dansk Detail frygter lukninger

Selvom han ikke håber, det kommer dertil, så frygter han, at de øgede udgifter kan medføre personaleafskedigelser og lukninger blandt hans medlemmer.

Det drejer sig om 721 kroner om måneden hvert år. Er økonomien så presset ude i landet, at det vælter budgetterne?

- Det korte svar er ja, lyder det fra Jørgen Krebs.

- Vi kan kun hente vores indtjening ved en større omsætning, og hvis man har lagt et lønbudget, som der passer ind til dén omsætning, man har, så må man jo reducere på mandskabet for at få lønkronerne til at hænge sammen.

For Martins Østergaards midtjydske specialbutik har de seneste tre år medført, at butikken også har måttet vinke farvel til en ansat i den fysiske butik og endnu en på webshoppen.

- Det er en svær tid, og det er ikke sjovt at skulle afskedige medarbejdere, siger Martin Østergaard.

Det har dog lært ham, at man er nødt til at udvise rettidig omhu, og han understreger ligeledes, at de højere lønninger ikke kommer til at betyde, at han skal sige farvel til flere af sine medarbejdere

Detailbranchen skal være omstillingsparat

Den nye aftale kommer ifølge DR Nyheders erhvervsanalytiker, Katrine Overgaard Eilsø, til at give de mindstelønsansatte på butiksområdet omkring 10 til 12 procent mere i løn over to år.

Og hvis man som butiksindehaver er bekymret for at få alle ender til at hænge sammen, så er det berettiget, mener Mogens Bjerre, som er erhvervsprofessor på Copenhagen Business School (CBS).

- Men det er hverken første eller sidste gang, detailhandlen bliver udsat for, at der er mange forandringer på en gang.

Og professoren understreger, at det altid har været et krav i detailhandlen, at man skal være omstillingsparat - og med kort varsel.

- Detailhandlen har altid set nye modeller og koncepter, forklarer han og fremhæver blandt andet onlinekulturen, som branchen også skulle vende sig til.

Skulle de højere lønninger være afgørende og medføre lukninger, så mener han ligeledes, at man bliver nødt til at skelne mellem butikker, som "kører på kanten" og dem, der har bedre fat "i de asfalterede veje".

- Engang i mellem må man være lidt brutal og sige, når kriser kommer, så er det typisk også der, vi ser anledninger til, at der bliver "renset ud".

- Og dem, som havde et koncept, der lå på kanten af at være overlevelsesdygtigt, klarer den så bare ikke.

Aftalen for de butiksansatte er den anden store 2023-overenskomst, der er landet på det private arbejdsmarked, hvor der lige nu forhandles for mange forskellige fagområder.

Forrige uge kom der en aftale for industrien, onsdag kom også finanssektoren på plads, og der forhandles stadig inden for eksempelvis transporten og byggeriet.

De gamle overenskomster, der blev indgået i 2020, udløb i går, men før de nye aftaler kan træde i kraft, skal de godkendes af fagforeningernes medlemmer.

Det skal de formentlig stemme om til april, men det afhænger af, hvorvidt de andre aftaler falder på plads - og i så fald hvornår.

Vil du høre mere om overenskomster? Så se vores explainer herunder: