Nu skal TDC's kunder være YouSee-kunder

TDC nedskriver i dag med 4,6 milliarder kroner og annoncerer strategiske ændringer. En af forandringerne er, at TDC-kunder nu bliver YouSee-kunder.

Pernille Erenbjerg blev administrerende direktør i selskabet i august sidste år og har i dag præsenteret en ny strategi for TDC. (Foto: © TORKIL ADSERSEN, Scanpix)

TDC skal være slankere. Derfor præsenterede administrerende direktør Pernille Erenbjerg en stribe nye tiltag, som skal tynde ud i forretningen i TDC, der har været hårdt presset de seneste år.

Én af ændringerne er, at TDC nu vil samle alle sine kunder under brandet YouSee.

- Det helt store er, at du nu kommer til at opleve TDC som YouSee. Som privatkunde, vil man kun være YouSee-kunde, siger aktieanalytiker i Alm. Brand Michael Friis Jørgensen.

Han forventer dog ikke, at det vil få den helt store betydning for kunderne.

- Den danske kunde får hverken lavere priser eller nye produkter. YouSee er stadig internet, telefoni og tv-pakker. På længere sigt vil vi nok se nogle produkter, der smelter sammen til et stort produkt, siger Michael Friis Jørgensen.

Efter udmeldingen faldt TDC-aktien efter de første handler lidt over 9 med 18,7 procent til 28,41 kroner.

- Det er en hård dom på aktiemarkedet, men desværre en retfærdig dom i forhold til det, TDC har meldt ud her til morgen, siger Michael Friis Jørgensen.

Pernille Erenbjerg blev administrerende direktør i selskabet sidste år. TDC's topdirektør en klassisk oprydning i TDC, mener Michael Friis Jørgensen:

- Hun rydder simpelthen op i alle de tidligere chefers strategier, fordi hun vil have sin egen. Det ser man også med nedskrivningerne. Hun er også ude og sænke forventningerne til, hvor meget TDC skal vokse i fremtiden. Og det er selvfølgelig et væsentligt punkt i udmeldingerne i dag.