Norwegian har nu 19 datterselskaber

På få år er Norwegian gået fra seks til 19 datterselskaber. Det sker som led i en omfattende outsourcing-strategi, der også er gået ud over de strejkende piloter.

NB. Grafikken over Norwegians datterselskaber er lavet, inden selskabet torsdag eftermiddag meddelte, at de strejkende piloter vil blive overflytte til tre nye datterselskaber i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge.

På få år er flyselskabet Norwegian gået fra seks til 19 datterselskaber. Alt sammen med virksomhedens vision for øje: 'Everyone should afford to fly'.

Selskabet er en af lavpris-mastodonterne, som har overlevet udskillingsløbet blandt europæiske lavprisselskaber over det seneste årti. Norwegian er nu det tredjestørste lavprisselskab i Europa og det andetstørste flyselskab i Skandinavien. Lavprisselskabet har 4500 ansatte og transporterede 1,6 millioner passagerer i februar.

Men ingen omelet uden at slå æg i stykker.

100 til 150 fly skal leases

- Det centrale her er den sindrige konstruktion, at piloterne ikke er ansat i moderselskabet. Det betyder, at datterselskabet bare kan gå konkurs uden konsekvenser, siger Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker hos Sydbank.

Europæiske luftfartsselskaber er under et kæmpe pres, fortæller Jacob Pedersen, og at Irland inddrages til at give alle flyene hjemadresse, giver selskabet økonomiske fordele på grund af skattereglerne i landet. Ryan Air opererer også fra Irland.

Om det irske leasingselskab, som blev oprettet i september 2014, sagde Norwegian-direktør Bjørn Klos, som ejer omkring 20 procent af selskabet gennem HBK Invest AS:

- Fra vores nye leasingselskab i Irland skal vi leje mellem 100 og 150 fly ud til vores øvrige selskaber.

Og med den nuværende flåde på 96 fly er planen altså, at leasing-konstruktionen skal gælde for langt størstedelen af Norwegians fly.

Større fokus på løn

At Norwegian nu har 19 datterselskaber placeret i skandinaviske lande, Irland og Singapore understreger Norwegians fokus på løn. Norwegian skriver selv i regnskabet for 2013, at den klare strategi er en omfattende outsourcing, især hvad angår håndteringsservice i lufthavne.

Til Norwegians hjemmeside fortæller professor ved Norwegian School of Economics, Forde Steen:

- Der skal fortsat være stor fokus på løn og vilkår for at være effektiv og konkurrencedygtig mod andre selskaber end SAS.

Virksomhedens klare strategi om omfattende outsourcing, især hvad angår håndteringsservice i lufthavnene er nu udkrystaliseret i de 19 datterselskaber blandt andet Norwegian Cargo, som varetager bagagehåndtering og Norwegian Holiday, som satser på at sælge pakkerejser for Norwegian.

Modellen, som har flyttet over 700 piloter over i Norwegian Air Shuttle Norway (NAN), er ikke tilfredse med outsourcing af piloter. Det skaber en stor usikkerhed, at moderselskabet kan lade selskabet gå konkurs og hente andre, billigere piloter ind.

Over 700 piloter har nedlagt arbejdet.