Moderselskabet Nordea er skuffet over datterselskabet Nordea Bank Luxembourg, efter en undersøgelse viser, at bankens kontrol med kunder i skattely har været alt for lemfældig - og på kant med loven.
Det siger Casper von Koskull, der er koncernchef i Nordea Group på et pressemøde Nordeas hovedkvarter i Stockholm i dag.
- Jeg er skuffet over, at vi ikke har levet op til reglerne, siger von Koskull.
Som konsekvens af rapporten, der viser, at datterbanken i Luxembourg langt fra har levet op til de såkaldte 'kend din kunde'-regler og har fejlvurderet kunder med offshore-selskaber, bliver der nu rokeret rundt i Nordea Luxembourgs bestyrelse.
- Fremadrettet vil vi have ansvaret for risikostyring i moderselskabet og vil være direkte tilstede i bestyrelsen, som vil være meget mere funktionelt styret, sige Casper von Koskull, der bekræfter, at bestyrelsen bliver udskiftet.
Konkret strammer Nordea styringen af Nordea Luxembourg ved at integrere banken i den nordiske organisation. NBSA får en ny bestyrelsessammensætning og et eksternt bestyrelsesmedlem, og de interne kontrolfunktioner bliver styrket.
I tre måneder har Nordeas juridiske kontor gennemgået over 10.000 dokumenter, gennemgået email-korrespondancer og foretaget interview med bankansatte. Bankens efterlevelse af bankens regler er blevet efterprøvet, og så er i alt 137 skattelykonti blevet undersøgt for mulig skatteunddragelse og hvidvask.
Kun i 20 ud af 137 tilfælde var der dokumentation for, at der var blevet betalt skat. Nordea har efterfølgende spærret 68 konti, hvor der er 'mistænkelige indikationer', som banken skriver.
Nordea Bank S.A. i Luxembourg administrerer i alt 562 skattelykonstruktioner.
Om Nordea S.A. i Luxembourg
- •
Nordea været tilstede i Luxembourg i mere end tredive år. I dag har Nordea Bank S.A. filialer i Schweiz og Singapore og et repræsentationskontor i Spanien.
- •
Nordea S.A. beskæftiger en medarbejderstab på ca. 400 personer, der tjener international private banking kunder i hele verden.
- •
Banking rådgiver i investeringer, formueforvaltning, skatteplanlægning.
- •
Banken skriver selv: 'Nordeas vision er at være en fremragende europæisk bank - en, der er anerkendt for sine medarbejdere og skaber markant værdi for sine kunder og aktionærer. For at realisere denne vision, omfavner vi aktivt værdier, der fokuserer på en forpligtelse til at overstige kundens forventninger og understrege teamwork for at levere optimale kundeløsninger.'