For første gang i mange år ser det ud til, at vi vil bruge mindre på den kommende jul end den sidste.
Og det vil nok især kunne mærkes på gader og strøg - for forventes tendensen at blive den modsatte.
Selvom det er højere end de generelle forventninger til julesalget på nettet, så er billedet klart hos e-handelsfonden, der arbejder for tryg nethandel og står bag e-mærket, som netbutikker med orden i sagerne kan få.
- Vi forventer en stigning på nettet på 10 procent i forhold til samme periode sidste år, siger direktør Lars Schmidt Larsen.
Hårde pakker under træet
Og det overrasker ham.
- Det er overraskende på baggrund af den økonomiske situation som Danmark og resten af verden er i ligenu, hvor alle taler om, at forbrugerne er mere tilbageholdne, siger han.
Skal man tro shoppingportalen Kelkoo vil det være hårde pakker, der kommer til at dominere under træet.
- Det er gps'er, Nintendo og Sony Playstation, spil og legetøj, som er topscorerne ligenu, siger Lars Schmidt Larsen.
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:53296eafa11f9d0c6c2a85de