Minister efter diskrimination af gravide: Forsikringsselskaberne skal selv rydde op

Flere selskaber sætter nu undersøgelser i gang for at finde frem til de personer, der har fået afslag fra forsikringen, fordi de var gravide.

Det er forsikringsselskabernes eget ansvar at få ryddet op i sager om ulovlig diskrimination af gravide.

Det siger erhvervsminister Simon Kollerup (S), efter kritik af flere af de største danske forsikringsselskaber for at stå bag omfattende og ulovlig diskrimination af gravide med sundhedsforsikringer.

PFA, Topdanmark, Danica Pension, Codan, Tryg, AP Pension og Dansk Sundhedssikring erkender alle, at de har benyttet nogle retningslinjer, der udelukker gravide fra at få dækket sundhedsbehandlinger af forskellig slags.

- Det er helt på sin plads, at selskaberne har erkendt fejlene, men med den erkendelse følger der også et ansvar. Jeg forventer derfor, at selskaberne får ryddet ordentligt op i de ulovlige afslag, så kvinderne får den dækning, de har krav på, siger erhvervsministeren.

Det er forskelligt, hvordan de gravide er blevet afvist. Men fælles for dem er, at forsikringsselskaberne har afvist at betale, når gravide med eksempelvis ryg- og bækkensmerter har henvendt sig for at få dækket udgifter til behandlinger hos fysioterapeut eller kiropraktor.

Afslagene er sket systematisk i en årrække, viser DR's research.

Sagen har fået Institut for Menneskerettigheder og Forbrugerrådet Tænk til at opfordre til, at forsikringsselskaberne sætter gang i interne undersøgelser og aktivt finder gamle, ulovlige afslag frem og omstøder dem.

Og erhvervsministeren er enig:

- Det er det mindste, man kan gøre, at finde de kvinder man har behandlet forkert. Alt andet, synes jeg, vil være urimeligt. Og derfor er det min helt klare forventning, at branchen selv og med stor iver kaster sig over at få det her løst.

Tidligere havde hverken PFA eller Topdanmark tænkt sig selv at undersøge sagen, men opfordrede i stedet kunderne til selv at henvende sig.

Men nu har både de to selskaber og andre selskaber sat undersøgelser i gang for at få overblik over problemernes omfang.

Selskaber kortlægger sagen

Brancheforeningen Forsikring & Pension opforder alle selskaber, der har haft forsikringsbetingelser i strid med ligebehandlingsloven til aktivt at tage fat i kunder, der har fået afslag på grund af graviditet.

- Vi har en forventning om, at vores medlemmer ved individuel kommunikation orienterer eventuelle berørte kunder, der kan have oplevet ulovlig forskelsbehandling, skriver Forsikring & Pension i en pressemeddelelse.

Onsdag er DR Nyheder bekendt med, at PFA og Topdanmark nu er gået i gang med at kortlægge området.

- Vi er ved at identificere, hvilke kunder der har fået en afvisning på grund af graviditetsgener. Dem vil vi række ud til og forsøge at kontakte. Vi vil gå så langt tilbage, som det nu er muligt, hvilket foreløbig er 2014, skriver PFA i et skriftligt svar til DR.

Der kan dog ifølge PFA være givet afslag, som ikke er blevet registreret eller er blevet slettet grundet GDPR-regler.

- Derfor er det fortsat vigtigt, at er der kunder, som har fået afslag, så må de meget gerne tage kontakt til os, så vi kan se på deres henvendelse igen.

Topdanmark "arbejder på højtryk" på, hvordan man bedst muligt kan identificere de berørte kunder, fortæller selskabet og understreger, at processen er startet men "involverer en del manuelt arbejde".

Også Danica Pension og Codan oplyser til DR Nyheder, at man er i gang med undersøgelser for at finde frem til de berørte kunder.

- Vi har fundet de første kunder, som vi er i gang at genvurdere, og derefter går vi i gang med at kontakte de kunder, som er blevet ramt af fejlen. Det er naturligvis af meget høj prioritet for os at få rettet op på de fejl, vi har lavet så hurtigt, som det kan lade sig gøre, fortæller Danica Pension i et skriftligt svar til DR.

Skadedirektør i Codan Henrik Bundgaard skriver i et skriftligt svar til DR, at man tager sagen alvorligt, og er i gang med at gennemgå "samtlige, relevante skadesager" på sundhedsforsikringen.

Forsikring & Pension har netop færdiggjort en juridisk vejledning til, hvordan selskaberne skal agere i fremtiden.

Finanstilsynet laver egen undersøgelse

Sagen om de afviste forsikringssager har fået kritik af Institut for Menneskerettigheder, der kalder lovgivningen på området "klokkeklar".

Ligebehandlingschef ved Institut for Menneskerettigheder Maria Ventegodt understreger over for DR Nyheder, at afvisningerne siden 2015 har været udtrykkeligt forbudt i loven om ligebehandling af mænd og kvinder.

Også før 2015 har det været forbudt i henhold til almindelig ligestillingslovgivning og forsikringsområdet var udtrykkeligt omfattet af EU-direktivet om ligebehandling i adgang til varer og tjenesteydelser fra 2005, siger hun.

Institut for Menneskerettigheder har været i kontakt med Finanstilsynet for at sikre, at alle forsikringsselskaber overholder ligebehandlingsloven.

Finanstilsynet skriver til DR:

- Finanstilsynet forventer (…) at selskaberne tager de nødvendige skridt til at sikre overholdelse af reglerne for ligebehandling. Finanstilsynet vil i det løbende tilsyn have fokus på selskabernes overholdelse af reglerne, blandt andet i forbindelse med inspektioner.

Som noget nyt sætter Finanstilsynet nu gang i sin egen undersøgelse af sagen.

- Finanstilsynet har informeret mig om, at nu går de i gang med en særlig undersøgelse af forsikringsselskabernes ulovlige behandling af gravide kvinder. Og det er fornuftigt, så man får belyst problemets bredere omfang i branchen, siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Du kan skrive til P1 Orienterings erhvervsjournalist Ole Hall på oleh@dr.dk, hvis du selv har oplevet lignende former for diskrimination af forsikringsbranchen.