12.000 tilskuere fulgte med i en udsolgt Royal Arena i København, da den internationale computerspilsturnering BLAST Pro Series i november blev tv-transmitteret på 15 kanaler til fem kontinenter.
Skydespillet Counter Strike og fodboldspillet FIFA har været med til at gøre esport stort. Men potentialet er endnu større. Derfor vil regeringen støtte udviklingen på topplan med seks millioner kroner fordelt over tre år.
Kulturordfører Naser Khader fra Det Konservative Folkeparti lægger vægt på, at Danmark i forvejen har en førerposition inden for gaming på eliteniveau.
- Det er en ny sport, og der er ikke sponsorer nok i forhold til de mange aktiviteter, der er omkring sporten. Derfor skal pengene bruges på at fastholde Danmarks førerposition. Også for at hjælpe eliten. Vi har jo verdensmestre her i Danmark, siger Naser Khader.
Forbilleder skal bekæmpe fordomme
Millionerne skal efter planen administreres af selskabet bag den store turnering BLAST Pro Series, hvor det danske stjernehold ”Astralis” også er i stald. Og netop ”Astralis” og andre elitehold kan være et godt eksempel for alle de unge, der spiller computerspil, mener Naser Khader.
- Der er mange myter og fordomme. Men det er en sport, der kræver sund livsstil. Og mange af dem, der tilhører eliten, spiser sundt og dyrker motion. Det er vigtigt at få ud over rampen, fordi man tror, det bare er nogen, der sidder og drikker energidrik og spiser chips hele dagen, siger Naser Khader.
Cowboy-tilstande
Forslaget om finanslovsstøtte er ikke de eneste skattekroner med kurs mod computerspillerne.
F.eks. bruger Odense Kommune i disse år et tocifret millionbeløb på værtsskabet for en serie turneringer, der skal brande Odense og byens it-afhængige robotvirksomheder.
I København har kommunen og turismeorganisationen Wonderful Copenhagen siden 2012 støttet den store Copenhagen Games-turnering, som har nået Bella Center-niveau.
I paraplyorganisationen Esport Danmark, der er det officielle forbund for esport herhjemme, er formanden Thomas Koed som udgangspunkt glad for, at politikerne har fået øjnene op for esport.
- Men set fra min stol er det her stadig cowboyland, hvor alle rider rundt på kryds og tværs uden nogen synderlig koordination. Dét, man burde gøre fra regeringens og politikernes side, var at lave en national esport-strategi, siger Thomas Koed.
En del af udfordringen er, at esport griber ind i en lang række forskellige ministeriers område, fordi så mange kan se et potentiale i sporten.
- Det er derfor, en national esport-strategi er så vigtig. I stedet for at vi bare sidder og skyder på en enkelt ting, så lad os nu samle tropperne og prøve at gøre det her på den rigtige måde fra starten, så vi kan blive bedre end alle andre i resten af verden, lyder hans opfordring.
Højhus uden fundament
Esport Danmark er med til at opbygge esport på foreningsplan efter samme forbillede som fodbold, håndbold og anden gængs foreningsidræt. Det arbejde har politikerne tidligere støttet med halvanden million kroner fra tipsmidlerne.
Formand Thomas Koed forstår ikke, at politikerne nu vil målrette en langt mere gavmild støtte mod eliten.
- Det, jeg kan undre mig over som formand for forbundet, er, at man vælger at investere så mange penge i toppen af en bygning, når man ikke har fået fundamentet helt på plads endnu, siger Thomas Koed.
At de seks millioner kroner – to millioner per år i tre år – skal administreres af selskabet, som arrangerer BLAST Pro Series-turneringen, er heller ikke oplagt set fra Thomas Koeds position.
- Danmark er på verdenskortet, hvad angår store events. Men uanset om BLAST Pro får seks millioner eller ej, skal de nok klare sig og være der. Måske er de penge benyttet bedre et andet sted, mener han.
God investering
De Konservatives Naser Khader mener til gengæld, at esport-støtten til BLAST Pro og eliten kan betale sig.
- Det er altså en god investering. De penge kan komme tilbage rigtig mange gange, ved at vi får turneringer til Danmark. Og ved at vi gør flere danske hold til verdensmestre, siger han.
I Interactive Denmark, der er interesseorganisation for danske spiludviklere og spilindustri, vælger direktør Sofie Filt Læntver også at se positivt på forslaget. Hun håber, at den øgede bevågenhed på esport smitter af på interessen for at udvikle spil - og ikke bare at spille dem. Det er der brug for hos hendes medlemmer.
- Spilbranchen har brug for, at de mange unge med glødende interesse for esport også uddanner sig i de naturfaglige fag og skaber sig en professionel karriere i branchen. Den leder med lys og lygte efter folk med praktisk erfaring og kompetencer inden for spilproduktion, siger hun.