Milliarderne ruller ind hos Lego, men der bruges penge i Billund som aldrig før

For første gang siden 2017 præsenterer Lego et halvårsregnskab med stigende omsætning.

I første halvdel af 2019 er der blevet langet flere æsker med Lego over disken rundt om i verden. Legos salg til forbrugerne steg nemlig med fem procent fra første halvår 2018 til samme periode 2019.

- Jeg er glad i dag. Jeg er meget tilfreds med regnskabet, lyder det fra Niels B. Christiansen, der er koncernchef for Lego.

Men det har krævet massive investeringer at få legetøjgiganten til at vokse. I årets første seks måneder havde Lego udgifter for 11,3 milliarder kroner. Det er første gang siden fyringsrunden i 2017, at udgifterne igen får lov til at vokse, og de når det højeste niveau nogenside.

- Det skyldes, at vi har valgt at investere i det, der skal gives os vækst på den lange bane. Vi investerer i nye butikker i de dele af verden, hvor vores brand endnu ikke er så kendt, siger Niels B. Christiansen.

I år åbner Lego 160 nye butikker verden over. Udover nye butikker investerer Lego også i at udvikle nye produkter og e-handel.

Mens de massive investeringer betyder, at Legos omsætning er steget fra 14,3 milliarder kroner i første halvår 2018 til 14,8 milliarder kroner i første halvår 2019, koster investeringerne på bundlinjen.

Legos overskud lander på 2,7 milliarder kroner i første halvår af 2019. Det er et fald på 300 millioner kroner i forhold til året før, og det mindste overskud i seks år.

- Vi er heldigvis familieejede, så vi kan tænke på den lange bane. Vi tager markedsandele og står i en stærk position også financielt. Vi har et overskud, som de fleste misunder os, siger Niels B. Christiansen.

Det er især det kinesiske marked, som Lego investerer mange penge i. Målet er, at Lego har over 140 butikker i Kina inden udgangen af 2019. Men det kræver et større arbejde at udbrede Lego, når man ikke har en forældregeneration, som selv har leget med Lego.

- Kombinationen af fysiske butikker og e-handel er det, der bygger et brand. I et land som Kina er der mange børn, der aldrig har prøvet at at bygge med Lego. Der er det enormt vigtigt, at vi har fysiske butikker, siger Niels B. Christiansen.

Det er da også i Kina, at Lego formår at få forretningen til at vokse. I Kina har Lego tocifrede vækstrater, mens salget står noget mere stille i Vesteuropa og USA.

- Vores brand passer fantastisk til Kina. Kineserne er meget observante på uddannelser, børns udvikling og alle de egenskaber, du får ved at lege med lego, siger Niels B. Christiansen.

Han understreger, at der er meget mere potentiale for Lego i Kina.

Det er en blanding af nye og gamle produkter, der får omsætningen til at stige i Lego. Det er nemlig klassikere som Lego City og Lego Technic, der sammen med blandt andet Lego Star Wars og Lego Movie 2-produkterne er Legos mest sælgende.