Mens 6.000 kroner lander i forkerte lommer, må forbigåede pensionister håbe på svar i 2023

Først fra næste år kan mennesker, som mangler varmechecken, håbe på hjælp.

Venter du forgæves på varmechecken, fordi din gasregning er tårnhøj, så må du væbne dig med tålmodighed på at få svar. Grafik: Nathalie Nystad

Det bliver en lang vinter for mange af de gas- og varmekunder, som mod forventning ikke fik 6.000 kroner ind på kontoen sidste uge.

Mens nogle forbrugere undrer sig over, hvorfor de uberettiget har modtaget den såkaldte varmecheck, så kan andre lige nu ikke få svar på, hvorfor de mangler at få hjælp fra ordningen.

En af dem er Karin Andersen fra Horsens.

Den pensionerede pædagog og hendes mand havde regnet med at få de 6.000 kroner i sidste uge. De skulle bruges til at betale de høje gasregninger fra sidste vinter.

- Vi tænkte, det var da dejligt, for det kunne være et plaster på såret. Vi var godt klar over, at vi måske ikke fik kompensation for det hele, men det kunne da hjælpe lidt på den økonomiske situation, siger Karin Andersen.

Men da parret kiggede på bankkontoen, var de forventede penge ikke dukket op.

De tog til kontakt til Energistyrelsen og fik at vide, at de "var faldet igennem et hul".

De kan dog ikke klage over den fejl. Det åbner styrelsen først for i 2023.

- Det synes jeg ikke er fair, når man opfylder betingelserne, at andres fejl skal lægges over på os, og vi skal til at udfylde et skema for at søge, siger Karin Andersen.

Karin Andersen fra Horsens har mod forventning ikke modtaget 6.000 kroner i varmecheck.

Lander i forkerte lommer

Onsdag kunne DR Nyheder fortælle om Ernst Nielsen, som har modtaget hjælp til gasregningen, selvom han for længst har skrottet sit gasfyr.

Pengene har han fået, fordi han ikke registrerede nye oplysninger om sin varmekilde, da han fik fyret fjernet.

Men selv om Ernst Nielsen gerne vil betale pengene tilbage, så er det ved lov bestemt, at fejludbetalinger ikke skal tilbage i statskassen.

Har du omvendt forgæves ventet på at få checken, fordi din gasregning er tårnhøj, så må du ligesom Karin Andersen væbne dig med tålmodighed på at få et svar.

Først fra 2023 forventer Energistyrelsen at tage imod ansøgninger fra dem, der ikke har fået pengene ind på kontoen, selv om de har ret til hjælp til at betale varmeregningen.

Og det er langt fra i orden, mener Katrine Lester, der er direktør for interesseorganisationen Danske Seniorer.

- De 6.000 kroner, som man har stillet pensionister i udsigt, det er mange penge for en gruppe, der ikke har meget og som samtidig oplever, at varme, el, fødevarer og huslejen stiger rigtig meget, siger hun.

Organisationen får i øjeblikket henvendelser fra ældre og pensionister, der sidder hårdt i det, og som undrer sig over, at de ikke har fået varmechecken, selv om de lever op til kravene.

Den manglende varmecheck kommer til at få stor betydning for manges privatøkonomi, især hvis pensionister skal vente helt til næste år med at få hjælp, mener Katrine Lester.

- De kan ikke forstå, at de ikke har fået varmechecken. De kan ikke forstå, at ingen kan fortælle dem, hvad de skal gøre for at få varmechecken. Og at det er en mærkelig politisk prioritering, at der skal gå op til et halvt år, før man kan begynde at kigge på at rette fejl, siger Katrine Lester.

Styrelse: Folk må vente til 2023

Hvis du mener, du har krav på penge fra varmechecken, så kan du lige nu ikke få svar på dine konkrete spørgsmål.

Energistyrelsen har lavet en hjemmeside, hvor der står, at "ansøgningsportalen åbner i starten af 2023", og at portalen til den tid "vil være åben i otte uger".

Der er også oprettet en telefonlinje til spørgsmål, men her lyder beskeden, at "Energistyrelsen ikke har mulighed for individuelt at oplyse om, hvorvidt du eller andre i husstanden er berettiget til at modtage varmechecken".

Det er ikke svar, som Danske Seniorers medlemmer kan bruge til noget, siger direktør Katrine Lester.

- Folk føler sig stødt på deres tillid til myndighederne. Det er alvorligt, fordi man ikke kan anke sin sag. Og det er alvorligt i forhold til folks retfærdighedssans.

- De forstår, at der kan ske fejl. Men de forstår ikke, at myndighederne har sagt, at hvis man er blevet snydt for 6.000 kroner, så skal der gå et halvt år, siger Katrine Lester.

I et skriftligt svar til DR Nyheder skriver Energistyrelsen, at styrelsen planlægger at køre ansøgningsrunden i "første halvår af 2023" for de borgere, som på grund af fejl i data ikke automatisk har fået udbetalt varmechecken.

- Det endelige antal modtagere af varmechecken kendes således først i første halvår af 2023. Forventningen er dog, at det endelige antal ikke vil afvige væsentligt fra de skønnede 419.000 husstande, og at langt størstedelen af husstandene vil modtage automatisk udbetaling i august 2022, skriver Energistyrelsen.

DR Nyheder forsøger at få et uddybende interview med Energistyrelsen.

Minister: Det er beklageligt

Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen kalder situationen beklagelig.

Han siger til DR, at det er noget, der skal rettes så hurtigt som muligt.

Det kan dog ikke gå hurtigere, end procedurerne tillader, fastslår han.

- At der er en mindre gruppe som, enten på grund af fejl de selv har lavet, eller fordi der er sket andre fejl i processen, ikke har fået pengene i første omgang, det er selvfølgelig beklageligt, siger Dan Jørgensen.

- Vi håber, der kan blive rettet op på det så hurtigt som muligt. Men det er klart, det er nødt til at være ansøgningsbaseret, og når der er ansøgninger, der skal behandles, er der nogle procedurer, der skal følges og nogle it-systemer, der skal laves, siger ministeren.