I 2006 brændte arabiske befolkninger Dannebrog af, og Danmark blev lagt for had.
Det var året, hvor Muhammedkrisen fra den ene dag til den anden stoppede dansk eksport til Mellemøsten. I lande som Saudi Arabien og Bahrain sagde forbrugerne nej tak til dansk smør og ost.
I dag er udviklingen vendt.
Fem års hårdt arbejde
I 2010 var værdien af dansk eksport til Mellemøsten højere end i årene før Muhammedkrisen. Men det har kostet virksomhederne fem års hårdt arbejde at genvinde terræn.
- Det er fem års rigtig hårdt arbejde. Det, vi gjorde efter muhammedkrisen, var at lave en såkaldt come back-plan. Vi rykkede ledelsen fra København til Dubai, trimmede og effektiviserede vores organisering og fokuserede på udvalgte kunder, fortæller kommunikationschef i Arla, Astrid Gade Nielsen, til DR Nyheder.
Ordrebogen bugner
Det er ikke kun hos Arla, at ordrebogen igen er begyndt at bugne med bestillinger fra Mellemøsten. Også hos Danæg i Roskilde kører det ene bånd med pasteuriserede æg efter det andet ned i kasser adresseret til mellemøstlige lande.
- Vi har aldrig haft så mange mængder til Mellemøsten som vi har nu, siger direktør for Danæg Product, Gert Olsen.
Han har netop modtaget en stor ordre fra Saudi Arabien, som i 2006 var et af de lande, der gik forrest i at boykotte Danske varer.
Håber Danmark har lært lektien
Dansk Industri glæder sig over den positive udvikling og håber, at Danmark har lært af erfaringerne.
- Vi kan ikke bare holde tingene for os selv, man kan ikke bare udtale sig herhjemme i medierne og så tro det ikke bliver hørt rundt omkring i verden, siger direktør i Dansk Industri, Thomas Hustrup.
Se indslaget om det danske eksport-comeback i TV Avisen tirsdag aften klokken 18.30.