Medie: Adskillige Volkswagen-ingeniører indrømmer snyd

VW-ingeniørerne svindlede blandt andet med bilernes dæktryk og blandede dieselolie sammen med motorolie.

Ifølge Bild var en af årsagerne, at topchef Martin Winterkorn havde meget høje krav til begrænsning af CO2-udledning. (Foto: © Wolfgang Rattay, Scanpix)

Adskillige Volkswagen ingeniører indrømmer nu at have manipuleret med tallene for udledning af giftstoffer fra VW-biler, da de mål som den tidligere topchef Martin Winterkorn havde sat for bilernes præstation var svære at opfylde.

Det skriver den tyske avis Bild ifølge Reuters.

VW-ingeniørerne svindlede blandt andet med bilernes dæktryk og blandede dieselolie sammen med motorolie for at få bilerne til at bruge mindre brændstof.

Ifølge Bild erklærede daværende topchef Martin Winterkorn i 2012, at VW ville formindske CO2-udslippet med 30 procent inden 2015, og ingeniørerne turde ikke fortælle ham, at det ville blive svært at opnå.

Ifølge Reuters har bilfirmaet ikke ønsket at kommentere, om Martin Winterkorns ledelsesstil eller arbejdsmiljøet kan have været en faktor i snyderiet.

Det var en ingeniør ved VW’s hovedkvarter i Wolfsburg, der i slutningen af oktober fortalte ledelsen om bedrageriet.

Volkswagen undersøger nu, hvilke ansatte, der skal suspenderes, men ingeniøren der afslørede bedrageriet får lov til at blive.

Først handlede skandalen om kvælstofilte, NOx. Senere erkendte virksomheden så, at man med hjælpe havde manipuleret med resultater af dieselmotorernes udslip.

/DR Nyheder/