Artiklen er opdateret: Tidligere oplyste Mærsk, at der var tale om skibet Maersk Palermo, men rederiet har siden præciseret, at der er tale om et Maersk Line Ltd.-skib, og at enkelte skibe fra dette datterselskab nu kan sejle gennem strædet.
Et Mærsk-skib er mandag på vej gennem det farlige Bab el Mandeb-stræde i Mellemøsten.
Rederiet annoncerede ellers sidste uge et fuldt stop for al sejlads i farvandet efter en række angreb på skibsfart af Houthi-oprørerne i Yemen.
A.P. Møller - Mærsk bekræfter over for DR Nyheder, at et fåtal af rederiets skibe, nemlig dem, som hører under det amerikanske datterselskab Maersk Line Ltd., nu vil sejle gennem strædet i følgeskab af den amerikanske flåde.
- Lasten på disse skibe tilhører det amerikanske forsvarsministerium, det amerikanske udenrigsministerium, den amerikanske styrelse for udviklingsstøtte og andre statslige enheder i USA og er derfor under beskyttelse af den amerikanske flåde under passagen gennem strædet for at sikre amerikanske sikkerhedsinteresser, skriver Mærsk til DR Nyheder.
Millitært følge mindsker risikoen
I december kom to andre Mærsk-skibe under angreb, og nytårsaftensdag blev et af rederiets skibe ifølge oplysninger fra den amerikanske centralkommando ramt af et missil og forsøgt kapret af bevæbnede mænd i hurtiggående både.
Angrebet blev afværget af amerikanske militærhelikoptere, der sænkede tre af fire både og dræbte flere af angriberne, men Mærsk er tryg ved at lade skibe fra Maersk Line Ltd. sejle gennem Bab el Mandeb-strædet med det øgede sikkerhedsopbud.
- Skibene er i stand til at gennemføre sejladsen for nuværende som et resultat af tilstedeværelsen af amerikanske flåde-enheder, der har reduceret risiko for besætning og last, skriver Mærsk til DR Nyheder.
Bab el Mandeb-strædet passeres af skibe, der via Adenbugten og Suez-kanalen sejler gennem Det Røde Hav til Middelhavet eller omvendt. 12 procent af verdenshandlen går denne vej, og risikoen for angreb har fået flere rederier ud over Mærsk til i stedet at sejle syd om Afrika.
De cirka 6.000 kilometers omvej betyder ifølge Mærsks tidligere udmeldinger en 10-20 dages forlænget sejltur, og ifølge analysefirmaet Xeneta koster det alene i ekstra brændstof knapt syv millioner kroner per tur.
Alle Mærsks andre skibe vil fortsat sejle syd om Afrika, oplyser Mærsk til DR Nyheder.
Til støtte for Hamas
Den oprørske Houthi-bevægelse, som har kontrollen i store dele af det nordlige Yemen har taget ansvaret for angrebene.
Antallet løber op i nærheden af 30 i alt, og de er ifølge Houthi-oprørerne udtryk for en støtte til Hamas i krigen i Gaza.
I sidste uge fordømte FN's Sikkerhedsråd Houthi-oprørernes angreb på handelsskibe i Det Røde Hav, og fredag bombede USA og Storbritannien med støtte fra en række andre lande - heriblandt Danmark - logistiske knudepunkter, luftforsvarssystemer og våbenlagre hos Houthi-bevægelsen.
Der er imidlertid ikke nogen tegn på, at houtierne har i sinde at stoppe angrebene.
Efter sidste uges bombadement skrev en højtstående Houthi-repræsentant, Abdulsalam Jahaf, på det sociale medie X, at "fjendtlige handlinger" fra USA, Storbritannien eller Israel ikke vil "distrahere os fra at forsvare Gaza".