De 707 containerskibe der sejler for den syv-takkede Mærsk-stjerne har hevet endnu et rekordstort overskud hjem.
203 milliarder kroner tjente Mærsk sidste år, viser regnskabet onsdag. En danmarksrekord.
Alligevel betalte Mærsk kun tre procent i skat - noget mindre end den almindelige selskabsskat på 22 procent. Og det har ført til fornyet kritik af, at Mærsk betaler for lidt i skat.
Selv har Mærsk offentligt erklæret, at de er åbne over for at betale mere i skat. Det skal bare ikke være gennem en dansk særskat, men gennem en global aftale, der skal vedtages i samarbejdsorganisation OECD.
- Hvis man i OECD ønsker at lave om på beskatningen af rederi-erhvervet, så skal man bare gøre det, og så lever vi også fint med det, sagde Søren Skou, der indtil nytår var administrerende direktør i Mærsk, i DR P1-programmet Følg Pengene 19. december.
Men bag kulissen over for de danske myndigheder har Mærsk arbejdet for at undtage shipping fra en stor aftale i netop OECD. Aftalen blev kaldt historisk, da 135 lande med USA's præsident Joe Biden i spidsen i 2021 indgik en aftale om global mindsteskat på 15 procent - for alle brancher på nær shipping.
Mærsks lobbyarbejde fremgår af dokumenter fra Skatteministeriet og Søfartsstyrelsen, som DR har fået aktindsigt i.
- Det er helt tydeligt, at Mærsk har arbejdet for, at den danske regering skulle repræsentere det synspunkt, at shippingbranchen ikke skulle omfattes af den her minimumsskat, og sørge for, at de simpelthen blev undtaget, konkluderer Rasmus Corlin Christensen, der er Ph.D. og forsker i international skat ved Copenhagen Business School.
Mærsk bekræfter, at de har holdt flere møder med de danske myndigheder. Og at de har arbejdet for, at myndighederne og regeringen skulle forsøge at undtage shipping fra OECD-aftalens minimumsskat på 15 procent.
- Vi var konkret bekymret for, hvordan de her regler ville blive implementeret. Og vi havde en konkret bekymring om, at det ville skabe en øget konkurrenceforvridning, forklarer skattechef i Mærsk Mette Mellemgaard Jakobsen.
Hvad vil du sige, hvis nogen mener, at Mærsk betaler for lidt i skat, når I har så stort overskud?
- Jeg kan godt forstå, at man synes, at det ser underligt ud. Og jeg kan godt forstå, at man taler om vores skattebetalinger. Man skal bare holde sig for øje, at det er to exceptionelle år, vi har haft i shippingbranchen, siger Mærsk-skattechefen.
'1000 tak for indsatsen'
Holdningen til OECD-aftalen hos den daværende socialdemokratiske regering var, at shipping burde undtages minimumskat på 15 procent for at beskytte danske arbejdspladser.
Dokumenterne viser blandt andet, at forud for aftalen deltog Mærsk på et møde med Skatteministeriet og Søfartsstyrelsen i juni 2020. Her står Mærsk som tovholder på et punkt, der handler om, hvilken strategi der er bedst for at undtage shipping fra OECD-aftalens minimumsskat.
I en mail to måneder senere skriver brancheorganisationen Danske Rederier, med en Mærsk-repræsentant med på modtagerlisten, til Skatteministeriet og Søfartsstyrelsen. Her advarer de om, at OECD-aftalen ”skaber betydelig usikkerhed i vores bagland”.
- Det viser jo, at der har været en tæt dialog mellem de danske myndigheder, der har været ansvarlige for at formulere den danske politik og være med i forhandlingerne, og så Mærsk og shippingbranchen, siger Rasmus Corlin Christensen fra CBS.
Senere i forløbet i juni 2021 – inden shipping var blevet undtaget fra aftalen – takker Søfartsstyrelsen i en mail Danske Rederier, hvor Mærsk er centralt medlem, for at sende argumenter for at undtage shipping: ”Det er meget fornemt, 1000 tak for indsatsen”.
Og senere, da shipping blev undtaget fra OECD-aftalen i juli 2021, kvitterer Danske Rederier:
”[navn udeladt, red.] har delt den gode nyhed med mig. (…) stor tak for orienteringen og for at være opmærksomme på søfartens særlige udfordringer”.
Rasmus Corlin Christensen fremhæver, at Mærsk er en stor og vigtig virksomhed i Danmark.
- Så må man også forvente, at der har været en vis lydhørhed fra de danske myndigheder over for de interesser, Mærsk har haft i de her globale forhandlinger, forklarer han.
'Tæt dialog'
Materialet viser tydeligt, at Mærsk er tæt på processen og presser de danske myndigheder, mener Lars Koch, der er generalsekretær i ulandsorganisationen Oxfam Ibis.
- Vi kan se af aktindsigten en række møder og tæt og fortrolig dialog mellem Mærsk og rederibranchen, hvor Mærsk jo er den afgørende spiller. Her aftaler man og orienterer hinanden om, hvad Danmark skal mene i de her internationale forhandlinger om en skatteaftale. Og arbejder aktivt for at varetage Mærsks interesser i at undtage rederierne fra skatteaftalen, siger Lars Koch.
Som chef for Oxfam Ibis har han fulgt OECD’s skatteaftale igennem årene. Han mener, de store internationale koncerner betaler for lidt i skat. Og at det især går ud over de fattigste lande i verden.
Havde Mærsk været omfattet af den her aftale, ville Mærsk skulle betale store milliardbeløb mere i skat i fremtiden, vurderer han.
Er det ikke fair nok, hvis Mærsk gerne vil have nogle ændringer på globalt plan, men at lige præcis den her minimumsbeskatning er for vidtgående et forslag?
- Mærsk har været en progressiv spiller i forhold til at sikre mere retfærdig beskatning af multinationale selskaber på andre fronter. Men når det så rammer dem selv på pengepungen, så reagerer de kraftigt. Det er nemt at sige, at man kun vil have regler, som kun kommer en selv til gode. Men pointen med de her internationale regler er, at de skal komme alle til gode, mener Lars Koch.
'Slående kontrast'
Debatten om Mærsks skattebetaling er blusset op flere gange de seneste to år. Ikke kun i DR-programmet Følg Pengene, men også over for branchemediet ShippingWatch har Mærsks daværende administrerende direktør Søren Skou sagt, at Mærsk var åben over for at betale mere i skat. Det skulle bare være gennem en global aftalt via OECD.
Derfor er det interessant, at Mærsk alligevel har arbejdet imod aftalen om minimumsskat i OECD, mener eksperten.
- Det er jo en ret slående kontrast. På den ene side støtter og arbejder man for globale løsninger også for shippingbranchen – og det synes jeg, er en rigtig god ide. Men samtidig kan man se, at i hvert fald de globale reformer, der har været diskuteret de seneste år, dem har man ikke ønsket, at shipping-branchen skulle omfattes af, påpeger skatteeksperten Rasmus Corlin Christensen fra CBS.
Lars Koch fra Oxfam Ibis kritiserer Mærsk for at gøre det modsatte af, hvad de har sagt udadtil.
- Det virker, som om at Mærsk spiller et dobbeltspil, mener Lars Koch.
Mærsk: 'Det er ikke os, der laver reglerne'
Skattechefen i Mærsk, Mette Mellemgaard Jakobsen, afviser, at Mærsk og de andre rederier i dag betaler for lidt i skat. Og hun mener ikke, at OECD’s aftale om minimumsskat ville løse et problem i shipping-industrien.
- Internationale skatteregler er voldsomt komplekse i forvejen. Der er ingen grund til at gøre det mere komplekst, siger Mette Mellemgaard.
Hvorfor har Mærsk udadtil sagt, at I var åbne over for at betale mere i skat, det skulle bare ske gennem en global skatteaftale i OECD, når I så samtidig har argumenteret imod, at shipping skulle omfattes af den her globale skatteaftale?
- Det vigtigste for Mærsk er at sikre konkurrencen inden for vores branche. Og det har vi fremført. For os er det helt afgørende, at vi ikke bliver stillet ringere end andre rederier rundt om i verden. Derfor er globale aftaler det vigtigste for os.
Men ville den her OECD-aftale om mindstebeskatning ikke netop sikre, at der var ens spilleregler i hele verden både for jer og jeres konkurrenter?
- Jo, det var bare ikke den problemstilling, som de regler skulle løse. Den havde man forholdt sig til mange år forinden.
Hvorfor har I så arbejdet imod, at den her OECD-aftale om mindstebeskatning skulle gælde shipping?
- Vores holdning har været den samme hele tiden. Vi har argumenteret for, at man havde et velfungerende system, der håndterede shipping.
Kan du forstå, hvis det føles som om, at der er en kontrast mellem det, og så at I har arbejdet imod, at en global skatteaftale skulle omhandle shipping?
- For os er det bare vigtigt, at der er ens spilleregler for alle. De spilleregler som skal gælde for Mærsk, skal også være gældende for vores konkurrenter. Danmark er en af de største søfartsnationer. Det er vi på grund af satsning fra politisk side. Fordi man har haft ønske om et stærkt maritimt erhverv i Danmark. Og det skal vi være stolte af.
Kan du forstå, hvis nogen mener, at man fra politisk side bør hæve beskatningen af shipping, når Mærsk har så stort overskud, men kun betaler nogle få procent i skat?
- Mærsk betaler den skat, vi skal. Og det er ikke Mærsk, der fastsætter reglerne. Det er politikerne. Vi følger reglerne. Og så længe der er ens regler for alle, så er der ikke nogen konkurrenceforvridning. Det er det vigtigste for Mærsk, siger Mærsks skattechef, Mette Mellemgaard Jakobsen.