De danske lystbådehavne er i fare for at drukne i et manglende generationsskifte. Den gennemsnitlige sejler er 60 år eller mere, og de unge står ikke ligefrem i kø for at overtage livsformen.
Det betyder, at mange tusinde bådpladser i de danske lystbådehavne kun er belagt med vuggende bølger. Og at havnene skal forsøge at lokke nye kunder i butikken.
- Førhen var man sejler, hvor man i dag mere går til sejlads. Folk i dag vil gerne mange andre ting end bare at have en båd, siger direktør i foreningen af lystbådehavne i Danmark, Jesper Højenvang, og forudser for eksempel flere delebåde i fremtiden.
Nettet bugner af brugte både til salg
Men det er ikke kun omfanget af belagte bådpladser og unge i sejlertøj, der er ramt af lavvande.
Priserne på brugte både er samtidig faldet med 15-20 procent siden før finanskrisen. Det vurderer Per Krabbe fra Scanboat, der er det største europæiske site for handel med både.
Desuden kommer mange lystbåde i de danske havne aldrig i vandet eller er simpelthen blevet forladt. Derfor kan man sagtens blive sejler for en billig penge.
- Man kan gøre sig en god handel netop nu. Kig efter de steder, hvor græsset er højt under båden, så har den ikke været i vandet i mange år, siger chefredaktør på Bådnyt, Morten Brandt.
Med lidt knofedt kan man score en sejlbåd for 5-10.000 kroner, vurderer han. Selv internettet bugner af brugte både til salg. Alene Den Blå Avis forventer 60.000 bådannoncer i år
Gourmetbryggerier skal lokke unge til søs.
Selv om finanskrisen har trykket priserne, er det alderen, der trykker sejlsporten. Så hvordan lokker man unge landkrabber til at springe ud som sejlere?
- Det handler om at skabe mere liv på havnene, siger Jesper Højenvang.
Han har allerede stukket en kurs ud med et idékatalog. Glaspusterier, gourmetbryggerier og klappebassiner for børnene skal lokke flere danskere under pensionsalderen til at stå til søs.
- Der er rigtig mange mennesker, der går med en maritim drøm i maven, mener Jesper Højenvang.
- Og måske er oplevelsen af en havn, hvor det emmer af liv, det der skal til, for at de siger "nu skal vi i gang som sejlere", siger direktør i foreningen af lystbådehavne i Danmark, Jesper Højenvang.