Det kan snart være slut med at bingewatche Selling Sunset, House of Cards eller Stranger Things sammen med din mor, venner, bror eller nabo.
Især hvis I deler samme Netflix-abonnement på flere forskellige adresser.
Streaminggiganten tager nemlig kampen mod kontodelinger til Danmark, har tjenesten meldt ud i en pressemeddelelse i dag.
En strategi, som Netflix rullede ud i starten af året i flere lande, og nu er turen altså også kommet til de danske tv-skærme.
- Netflix har været i økonomisk unåde, og det er ikke gået så godt for dem. Derfor har de kigget på, hvordan de kan tjene nogle ekstra penge. De har også vidst, at folk deler passwords. Nu har de besluttet, at de skal få de penge hjem, som de har misset, siger medieanalytiker Keld Reinicke.
At Netflix nu tager dette skridt i Danmark, kommer heller ikke bag på ham.
- Jeg tror godt, at danskerne ved, at man ikke skal dele passwords, og man har godt vidst, at det her ville komme på et tidspunkt.
Teknologi kan spore, hvem der ikke betaler
Netflix vil i første omgang bruge IP-adresser og kontoaktivitet til at vurdere, om den fladskærm, computer eller iPad, der er logget på en betalende konto, også er omfattet af abonnementet.
For det er rent faktisk muligt for Netflix meget nøjagtigt at registrere dem, der ser med uden at betale, siger medieanalytiker Claus Bülow Christensen.
- Rent teknologisk har Netflix lagt et ret stort arbejde i for at lave denne mulighed for sporing af, hvad vi gør ude i husstandene. De kan meget præcist se, hvor du kommer fra, og hvor du sidder med dit Netflix-abonnement. De kan også se, hvilke apparater du bruger Netflix på hjemme i din husstand, siger han.
Det gør, at streamingtjenesten hurtigt kan skille fårene fra de betalende bukkene.
- Det er sådan, at når vi bruger internettet i vores husstand, så har vi et bestemt IP-nummer – en slags nummerplade for vores internetadresse – og det kan tjenesterne godt se.
Reglerne vil dog ikke være så rigide, at seerne ikke vil kunne bruge deres konto, når de er på farten.
- Man vil stadig kunne bruge sin Netflix-profil i sit sommerhus for eksempel. Men hvis man har givet sin Netflix-konto til sine børn, der bor et andet sted, vil det stoppe, siger Keld Reinicke.
Kan tjene op mod fem milliarder
Det er ikke håndører, som Netflix kan hente hjem ved at bruge den nye strategi, vurderer Claus Bülow Christensen og Keld Reinicke.
- Det er bestemt ikke nogen tom trussel. Der er virkelig mange penge på spil for Netflix. Det handler om tre til fem milliarder dollars, som de kan hente hjem på det, hvis de kan få bugt med abonnementsdelingerne.
I starten vil Netflix sende en mail ud til deres kunder, hvor de i første omgang vil informere folk om, at de skal overholde abonnementets betingelser.
- Vi har alle sammen fået betingelserne, hvor vi har krydset af og sagt ja tak til dem, da vi tegnede vores Netflix-abonnement. Det kan være mange, der ikke lige har fået læst den linje, hvor der står, at abonnementet er beregnet til at blive brugt hjemme i din husstand og må ikke deles med andre, siger Claus Bülow Christensen.
Hvis seerne i fremtiden ikke retter ind og finder betalingskortet frem, vurderer Claus Bülow Christensen, at Netflix vil tage hårdere midler i brug.
- På sigt vil de så også give en besked på de skærme, der er uden for den husstand, der har tegnet abonnementet, hvor der står, at du ikke kan og må logge ind, og at du nu skal tegne dit eget abonnement, siger medieanalytikeren.
Netflix vil blive mindre, men rigere
Keld Renicke tror dog, at metoderne vil blive rullet ud i et langsomt tempo, så det ikke kommer til at genere de betalende brugere.
Medieanalytikeren vurderer også, at vi kommer til at se en brugerflugt fra streaminggiganten, som en konsekvens af deres nye strategi.
- Vi kommer til at se Netflix blive mindre, men at de kommer til at tjene flere penge.
For det er ikke uden konskvenser at sætte stolen for døren hos Netflix-gratisterne.
I Spanien mistede tjenesten en million brugere, efter de lukkede for delinger af kontoer.
- Det er en farlig manøvre at lave. Men vi kommer til at se det her, og vi kommer til at se alle streamingtjenesterne gøre det, siger Keld Reinicke.
Også TV 2 Play har tidligere meldt ud, at de har øget deres indsats for at dæmme op for deling af adgangskoder.