Lektor: Norwegian-konflikt ligner et levn fra fortidens arbejdskampe

Konfliktløsningen mellem piloterne og Norwegian er en falliterklæring ifølge en lektor i strategi- og økonomistyring.

Konflikten mellem piloterne og Norwegian har indtil videre varet ti dage. Nogle dage har op imod 35.000 passagerer være berørt af piloternes strejke. (Foto: © JOHAN NILSSON, Scanpix)

Ingen af parterne på hver side af konflikten i flyselskabet Norwegian får noget af den hårde linje, man har lagt overfor hinanden.

Det mener Finn Steen Jakobsen, der er lektor i strategi- og økonomistyring ved Aarhus Universitet og tilknyttet konsulenthuset Recome.

- Den konfrontatoriske linje, hvor man stiller sig stejlt overfor hinanden i stedet for at få afdækket de reelle interesser, har jeg virkelig vanskeligt ved at se, at der kommer nogle vindere ud af - kun rigtig mange tabere, siger han.

Konflikten mellem Norwegian og selskabets skandinaviske piloter kører tirsdag på 10. døgn. Mange tusinde passagerer er allerede ramt af konflikten, men parterne har stadig ikke kunnet nå til enighed i en konflikt, der har været præget af trusler og modvilje.

Eksempelvis stillede Norwegian i sidste uge piloterne en ultimativ sidste deadline for at mødes til forhandlinger. Da piloterne afviste, reagerede Norwegian ved at splitte piloterne i tre nye datterselskaber.

Levn fra starten af det 20. århundrede

Og hele indgangsvinklen til konflikten fra begge parter virker besynderlig for Finn Steen Jacobsen.

- Den metode, man ser nu, virker som om, man har spillet fallit og virker som et levn fra de arbejdskampe, vi har set i starten af de 20. århundrede, siger han.

Finn Steen Jakobsen mener, at Norwegian glemmer, at selskabet har været med til at indgå den nuværende aftale, mens fagorganisationerne glemmer, at forudsætningerne bag en aftale ændrer sig. Og det påvirker forhandlingerne negativt.

- Vores evne og vilje til at forstå, at verden forandrer sig, er vigtig for at forstå, vi ikke altid kan bevare den position, som vi er i lige nu. En løsning kræver, at begge parter erkender, at der er nogle forudsætninger, som har ændret sig. Den nye erkendelse skal danne grundlaget for, at man får skabt en løsning, der er langsigtet og bæredygtig, siger han.

Bedre alternativ

I 2014 og starten af 2015 har der været flere alvorlige konflikter i flybranchen, som har været præget af hårde forhandlinger. Blandt andet Air France, SAS og Norwegian har set store tab som følge af strejker.

Spørger man Finn Steen Jakobsen, så er hans løsninger til konflikthåndtering måske ikke nemmere, men til gengæld langt mere fordelagtige for alle parter.

- Man kan spørge sig selv, om det system, man løser de her ting under, er et bedre alternativ end at lytte til hinandens behov. For som det er lige nu, destruerer de meget værdi. Både for selskabet og de ansatte, men også for aktionærer og passagerer, siger han.