Legotårnet bliver stadig højere: Salget af klodser er steget med 13 procent

Det går godt for Lego, der er større end Barbie-virksomheden, og som præsenterer endnu et milliardoverskud.

En jublende glad Jørgen Vig Knudstorp, adm. direktør i Lego, under pressemødet i Billund, hvor Lego onsdag kunne præsentere et milliardoverskud. (Foto: © Martin Dam Kristensen, Scanpix)

Regnskabets time er bogstavelig talt kommet til Billund: Lever Lego op til de høje forventninger om et godt 2014?

Svaret er så udpræget "ja". Årsregnskabet for sidste år viser et milliardoverskud på salget af de farvede – og verdensberømte - klodser.

Omsætningen steg med 13 procent i forhold til året før. Der er i kroner og øre tale om en stigning på 28,6 milliarder kroner mod 25,3 milliarder kroner året før, 2013.

Stolt direktør

- Jeg er stolt af, at vi har leveret kreativt legeoplevelser af høj kvalitet til millioner af børn verden over. Resultatet er særdeles tilfredsstillende, og det forbliver vores ambition at være de bedste til det, vi gør, siger Jørgen Vig Knudstorp, der er administrerende direktør i Lego Koncernen i en pressemeddelelse.

Nettoresultatet steg fra 6,1 milliarder kroner i 2013 til 7 milliarder kroner sidste år.

Det var især Lego City, Lego Star Wars og Lego Friends, der solgte godt i 2014. Og det gode årsregnskab var forventet: Allerede i første halvdel af 2014 øgede Lego omsætningen til 11,5 milliarder kroner. Det var en fremgang på 11 procent.

Magtfuldt brand

Lego har også haft et godt år på andre fronter end blot salget. Billund-virksomheden overhalede sidste år amerikanske Mattel, der står bag Barbie-dukken, som verdens største producent af legetøj.

Sidste år fik Lego også stor succes med sin film, The Lego Film, som slog flere salgsrekorder i både USA og Canada.

Forventningen til 2015 er, at Billund-koncernen fortsætter med at slå konkurrenternes vækstrater.