Lego sælger mere - men væksten bremser op

Legos vækst fortsætter - men i et lidt sløvere tempo, viser regnskabet for første halvår. Investeringer koster på bundlinjen.

Legos salg vokser ti procent. (Foto: © Fabian Bimmer, Scanpix)

Den verdenskendte danske legetøjsproducent, Lego, fortsætter sin vækst - men trods tocifrede vækstrater bremsede udviklingen en smule op i første halvår af 2016.

Det viser selskabets halvårsregnskab, der blev fremlagt her til morgen.

I første halvår steg omsætningen i danske kroner med 11 procent til små 15,7 milliarder kroner, mod 14,14 samme periode sidste år.

Selskabets driftoverskud var 4,7 mia. kroner - altså blot en procent mere end sidste år. Til gengæld faldt overskuddet efter skat til 3,5 mia. kroner, mod små 3,6 mia. kroner sidste år.

USA halter bagefter

Lego skriver i en kommentar til regnskabet, at selskabet foretager betydelige investeringer, blandt meget andet i nye produktionsfaciliteter i Ungarn. Væksten var stærk i Europa og Asien, mens selskabet stod stille i USA.

- I USA må vi erkende, at vi ikke har igangsat de nødvendige initiativer eller ydet den støtte, der har skullet til for at holde det samme høje vækstniveau. Som resultat heraf har vi arbejdet tæt sammen med vores kunder og fokuseret på vores initiativer på det amerikanske marked for at genvinde momentum, skriver økonomichef i Lego, John Goodwin, i en kommentar.

I første halvdel af 2016 ansatte selskabet 3.500 nye medarbejdere.