Lego sætter nu punktum for et samarbejde med Shell, som har fået en million forbrugere til at skrive under på en protest, og som har fået skarp kritik fra miljøorganisationen Greenpeace.
Lego forlænger ikke samarbejdet med Shell, når kontrakten udløber, siger Jørgen Vig Knudstorp, koncernchef i Lego, skriver Politiken. Lego-bossen understreger dog, at Lego ikke er enig med Greenpeaces metoder.
Se videoen, som Greenpeace har lavet om Legos samarbejde med Shell, herunder.
https://www.youtube.com/watch?v=qhbliUq0_r4
Ifølge Jørgen Vig Knudstorp vil Lego ikke vil bryde den nuværende kontrakt fra 2011 med Shell, som giver Shell ret til at sælge særlige legomodeller af Ferrarier på sine tankstationer. Kampagnen er ifølge avisen tidligere vurderet til at have en pr-værdi for Shell på over 600 millioner kroner.
Vil ikke kommentere yderligere
- Vi vil gerne gøre det klart, at som tingene står, vil vi ikke forny den fælles marketingkontrakt med Shell, når den nuværende kontrakt udløber, skriver Jørgen Vig Knudstorp og tilføjer, at koncernen ud over sin erklæring ikke vil kommentere sagen yderligere.
Lego oplyser ikke, hvornår kontrakten med Shell udløber, men ifølge Politiken har det været fremme, at det sker i år eller næste år.
En million underskrifter
Miljøorganisationen Greenpeace har siden juli indsamlet underskrifter mod Legos samarbejde med Shell på sin hjemmeside, og for nylig rundede antallet af underskrifter en million.
Kritikken af samarbejdet lyder, at Lego kan ikke tillade sig at have et reklamesamarbejde med Shell, som leder efter olie og gas i Arktis.
/ritzau/