50 millioner kroner. Så mange penge har kunderne til gode hos Lauritz.com.
Og hvis du er en af dem, der har solgt en stol, et bord eller noget helt tredje hos auktionshuset de seneste måneder, kan der være lang vej igen, før eventuelle penge ender på din bankkonto.
For i stedet for møbler, porcelæn og smykker bliver man nu mødt af en selskabsmeddelelse, når man klikker ind på Lauritz.com, der meddeler, at auktionshuset går konkurs.
Og det stiller kunder, som har penge ude at hænge, i en penibel situation. Det siger direktør i Forbrugerrådet Tænk Mads Reinholdt.
- Der er så mange indikationer på, at Lauritz.com har haft en rigtig dårlig økonomi gennem lang tid. Så jeg spår desværre, at forbrugerne nok ikke skal forvente at få alle deres penge igen. Det er jo rigtig trist, men det er udtryk for, at Lauritz.com har drevet en rigtig dårlig forretning.
- Derfor tror jeg desværre, at man må indse, at forbrugerne nok kommer til at lide et tab her, siger han.
For knap to uger siden kom auktionshuset under rekonstruktion, efter det ikke var lykkedes at finde nye investorer. Siden hen har Lauritz.com fyret en tredjedel af medarbejderne.
I alt skylder Lauritz.com godt 148 millioner kroner væk. Og kurator og Skat skal have penge først.
- Det vil sige, at selvom der er penge tilbage i konkursboet, så vil forbrugerne komme bagerst i køen, siger Mads Reinholdt.
Anmeld dit krav
Og hvis ikke der er nogen penge tilbage, når alt er gjort op, ser det sort ud.
- Udgangspunktet er, at hvis pengene ikke er der, så er der ikke noget at udbetale for konkursboet. Så udestår der selvfølgelig at finde ud af, om der er nogle af ejerne eller lederne, der har handlet uansvarligt undervejs i processen. Så må man jo se, om man kan gøre et personligt ansvar gældende i forhold til ejerne, siger Mads Reinholdt.
Derfor gør man sig klog i at få samlet al dokumentation, hvis man har penge til gode, råder direktøren i Forbrugerrådet Tænk.
- Det vigtigste at gøre lige nu, som forbruger, der har et tilgodehavende hos Lauritz.com, er, at man får dokumenteret det. Samle alle korrespondancer, du har haft med Lauritz.com sammen. Send det til konkursboet og anmeld dit krav i konkursboet.
- Og så følg med i, hvad konkursboet melder ud. Det gør de via Statstidende, hvordan de kommer til at behandle sagen.
Generelt er man ikke så godt stillet som forbruger, når en virksomhed går konkurs. Det eneste, man kan gøre, er at vente på, om der er nogle penge tilbage, siger Forbrugerrådet Tænk.
Men hvis det er til nogen trøst, forventer Forbrugerrådet Tænk, at man som kunde kan få sine ting tilbage, hvis man har sat noget til salg.
Der skal findes en køber hurtigt
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra hverken Lauritz.com eller konkursboets kurator, advokat Henrik Selchau Poulsen.
Men i en meddelelse på Lauritz.coms hjemmeside oplyser han, at han fortsat vil forsøge at finde købere til auktionshuset.
- Under rekonstruktionsperioden er der indledt konstruktive dialoger med flere mulige købere, og kurator forventer at fortsætte dialogen og forhandlingerne, i forventning om at det vil være muligt inden længe at indgå en aftale, som kan sikre, at aktiviteterne i Lauritz.com kan fortsætte under et nyt ejerskab, skriver advokaten.
Og det skal gå stærkt, siger Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.
- Det er vigtigt, at man får det her solgt så hurtigt som muligt, så det bevarer nogle værdier. Hvis først hele auktionsplatformen er inaktiv et stykke tid, så begynder folk at finde andre måder at handle på, og så bliver det endnu mere håbløst.