Kørselstjenesten Uber lukker i Danmark, da Uber mener, at den netop vedtagne taxiaftale gør det svært for dem at operere i Danmark.
Den ansvarliglige minister for taxiaftalen er Liberal Alliances Ole Birk Olesen, der er transportminister. Men partiets finansordfører Joachim B. Olesen løber fra ansvaret for aftalen, og raser mod DF og S, der lagde stemmer til aftalen.
- S og DF valgte at være nogle reaktionære maskinstormere, og derfor har vi nu en mindre moderne taxilovgivning, end vi kunne have haft.
Siger du, at I intet ansvar har på trods af, at I har været med til at lave en taxaaftale, som betyder, at Uber lukker?
- Nej, selvfølgelig har vi ikke det. Hvis Liberal Alliance ikke havde været i regering havde det været fuldstændig samme resultat – det havde været et endnu værre resultat.
- Nu har vi en lovgivning, som ville have været moderne i 2000, men den er ikke moderne i 2017, hvor der er apps.
Joachim B. Olesen har fra begyndelsen været en varm fortaler for Uber, som han selv kører flittigt med - faktisk kørte han med Uber så sent som i morges. Han ærger sig over, at han ikke kan bruge Uber til sin transport fremover.
- Det er et udtryk for velfærdstab for borgerne, når der sidder nogle gamle politikere og vil forbyde fremskridt.
I taxiaftalen vedtog et flertal bestående af regeringen og Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, at fastholde, at man skal opfylde en række krav, ofr at kunne køre taxikørsel i Danmark. Man skal blandt andet have installeret sædefølere, videoovervågning og taxameter i bilen, der skal bruges til at køre taxikørsel.
Derudover besluttede de politiske partier, at man skal have en tilladelse til at drive taxikørsel, og at chaufførerne skal have et særligt førerkort, som man får ved at gennemgå et kortere kursus.
Uber vil ikke drive forretning i Danmark under de vilkår, og derfor lukker de.
- Med udgangspunkt i de barrierer og med udgangspunkt i, at vi har løst tryg, sikker og pålidelig transport i København, så har vi besluttet, at Uber lukker tjenesten i Danmark, siger talsmand for Uber Nordic, Kristian Agerbo.
- Det gør vi på grund af den politiske aftale i Danmark.
HOVEDPUNKTER I TAXIAFTALE:
- •
Antalsbegrænsningen på taxitilladelser ophæves, så alle, der opfylder kravene til at kunne køre taxi, også har ret til at få en tilladelse.
- •
De nugældende kommunegrænser for taxikørsel fjernes, så taxiselskaber kan operere på tværs af kommunegrænser over hele landet.
- •
Fremadrettet kan man drive taxi i selskabsform, så erhvervet sidestilles med andre erhverv.
- •
De, der kører andre former for erhvervsmæssig personbefordring som fx offentlig servicetrafik og handicapkørsel, får nu mulighed for at køre taxi på de tidspunkter, de ikke varetager anden erhvervsmæssig personbefordring.
- •
Kommunerne kan udbyde taxibetjening i yderområder, så kommunerne betaler et beløb for, at taxiselskaberne til gengæld betjener yderområderne.
- •
Krav om erhvervskørekort afskaffes. Krav om førerkort opretholdes med en styrket chaufføruddannelse.
- •
Fastholdelse af krav om sædefølere, videoovervågning og taxameter.
- •
Det vil fortsat kræve en særlig indretning af køretøjerne, ligesom man som vognmand skal have tilladelse til at drive taxikørsel, og taxichauffører skal have et særligt førerkort
- •
Ændringerne i lovgivningen indføres gradvist, således at antalsbegrænsningen indføres over tre år, mens vognmændene får fem år til at tilpasse bilerne til de nye udstyrskrav.
- •
Den nye lov vil blive evalueret efter ét, tre og seks år for at følge, hvordan markedet og nye teknologiske muligheder udvikler sig.
- •
Kilde: Transportministeriet