Kunder om Postnord: Det har spillet fallit

For dyrt. For langsomt. For dårlig service. Det er den hårde dom over Postnord fra de dem, vi har mødt i Kolding Storcenter.

Når regningerne bliver betalt over netbank, breve fra offentlige myndigheder ryger ind i eboks, og vi i højere og højere grad alligevel skriver e-mails i stedet for breve – er det så et problem for os, at fremtidens postvæsen kun vil bringe post ud en enkelt gang om ugen? (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

40 procent af de ansatte skal afskediges, og der vil kun blive omdelt almindelige b-breve én gang om ugen.

Det er udspillet fra det kriseramte Postnord i dag, hvor det også er kommet frem, at politikere i Danmark og Sverige skal blive enige om en kapitalindsprøjtning på 2,3 milliarder kroner for at holde koncernen flydende.

Men når regningerne nu bliver betalt over netbank, breve fra offentlige myndigheder ryger ind i eboks, og vi i højere og højere grad alligevel skriver e-mails i stedet for breve – er det så et problem for os helt almindelige danskere, at fremtidens postvæsen kun vil bringe post ud en enkelt gang om ugen?

Det har DR spurgt besøgende i Kolding Storcenter om.

Vibeke Kargaard, konsulent inden for sociale medier.

- Hvis man kun kan komme til at modtage breve en enkelt gang om ugen, så kommer jeg til at bruge Postnord endnu mindre, end jeg gør i dag. Man skal være pænt tålmodig for at gide vente på, at det, man har sendt, er en uge om at nå frem til modtageren. De lukker op for, at en helt masse nye konkurrenter kommer ind på markedet, siger hun.

Vibeke Kargaard slår fast, at hun ikke er en særlig god kunde hos Postnord:

- Jeg bruger ikke Postnord ret meget, og det er blandt andet på grund af priserne. De er for dyre, og det er meget nemmere og hurtigere at sende en mail, den er jo fremme på et splitsekund. Der er også flere pakkedistributører, som er billigere at bruge end Postnord. Jeg synes, Postnord har slækket rigtig meget på service over årene - så jeg tænker faktisk, at de har ødelagt det for sig selv.

Michael Harnov, selvstændig maler.

- Jeg synes, at Postnord har spillet fallit. Portoprisen stiger og stiger, og servicen er blevet mere og mere elendig. Jeg bor på landet, og på et tidspunkt fik jeg indtryk af, at vi kun fik post på bestemte dage.

Hvad får det af betydning for dig, hvis du i fremtiden kun kan modtage breve én dag om ugen?

- Jeg synes, det er sørgeligt, hvis der kun skal bringes breve ud en gang om ugen – men det får ingen betydning for mig. Regninger og den slags kører over netbank, og pakker sender og modtager jeg med andre distributører end Postnord. Måske har Postnord har sovet i timen.