Krisemøde blandt SAS-stewardesser

Forhandlinger mellem SAS og selskabets ansatte om vilkårene i selskabets nye lavprisselskab med arbejdstitlen Red1 står bomstille.

257 primært danske piloter og stewardesser i SAS er blevet forflyttet til SAS' nye og billigere datterselskab, der er baseret på det tidligere Cimber, som SAS købte i december. (Foto: © Claus Bech Andersen, Scanpix)

Hundredvis af frustrerede kabineansatte i luftfartsselskabet SAS var i dag samlet til et fem timer langt krisemøde hos fagforeningen CAU.

Årsagen er, at en stor del af de kabineansatte i det statsejede selskab skal flyttes over på ringere overenskomster i det nye regionale lavprisselskab med arbejdstitlen Red1, etableret på det tidligere Cimber, som SAS købte i december.

- Folk er frustrerede, bange og kede af det, fortæller en deltager ved dagens møde i CAU.

Som DR Nyheder kunne fortælle i går, skal der for kabinepersonalets vedkommende flyttes 120 fuldtidsstillinger over i Red1 - svarende til næsten 150 personer, da flere er på deltid.

Dertil kommer 137 fuldtidsstillinger blandt SAS-piloterne, heraf er langt de fleste danske.

Forhandlinger står i stampe

SAS har i ugevis forhandlet med både piloter og kabineansatte om, hvilke vilkår der skal gælde i det nye datterselskab. Den nuværende Cimber-overenskomst indeholder langt færre løntrin og andre arbejdstidsregler end SAS-overenskomsten, og er dermed langt billigere for SAS.

Men indtil videre er forhandlingerne med fagforeningerne strandet, erfarer DR Nyheder.

- Vi forstår naturligvis, at det her er en stor mundfuld for medarbejderne at sluge. Det er en hård proces, vi beder dem gå igennem. Men vi er nødt til at reagere på den kraftige konkurrence i luftfarten ved at få en mere enkel produktion og en mere enkel flåde, og købet af Cimber er et vigtigt led i dén strategi.

- Vi er overbeviste om, at Cimber bliver en stor succes og en god arbejdsplads, siger SAS' danske pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen, til DR Nyheder.

Red1 kun arbejdstitel

Det nye selskab skal stå for SAS' regionale flyvning på nogle af de mindre populære ruter i Skandinavien og Nordeuropa. Til opgaven leaser selskabet SAS' 12 regionale CRJ900-jetfly.

I et internt notat, DR Nyheder er i besiddelse af, fremgår det, at Red1 bliver "Cimbers nye navn", men SAS' danske pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen, understreger nu, at det indtil videre kun skal opfattes som en arbejdstitel:

- Vi har endnu ikke lagt os fast på et navn til selskabet, som fortsat hedder Cimber. Beslutning om navn er en opgave for den nye ledelse i Cimber, siger hun.