Trods politisager, tvivl om lovligheden og stærke protester fra den etablerede taxabranche, tager danskerne i stor stil den amerikanske taxa-app Uber til sig.
Knap et år efter at selskabet slog dørene op i Danmark, har flere end 100.000 danske brugere hentet Ubers app, mens 1.500 har tilmeldt sig som chauffører, viser Ubers egne tal.
Uber vil ikke oplyse, hvor mange ture chaufførerne har kørt, men fortæller til 21Søndag, at mindst 35.000 unikke brugere har kørt en tur med en Uber-chauffør i Københavnsområdet i løbet af november. I samme måned kørte 1.000 chauffører for Uber.
Politianmeldt flere gange
Fremgangen for den amerikanske tjeneste sker selv om Trafikstyrelsen politianmeldte Uber allerede få timer efter lanceringen i november sidste år.
Uber blev dengang anmeldt for at overtræde de danske regler om kørsel med passagerer. Siden er Uber også blevet meldt til politiet for at samle passagerer op i Kastrup Lufthavn.
Den lange sagsbehandlingstid vækker harme hos taxabranchen, der mister kunder mens Uber vokser.
Taxachaufførerne har organiseret demonstrationer og Facebook-sider, hvor de deler billeder af Uber-biler og udveksler information om chaufførerne.
Går til stålet
Tonen herinde er barsk, men det er nødvendigt, mener Søren H. Nicolaisen, der er formand for taxachaufførernes brancheforening, TiD.
- Vi er jo nødt til at gå lidt til stålet her, når vi har en virksomhed, som ikke bliver dømt for deres ulovligheder. Det er vigtigt, vi gør det omliggende samfund opmærksomme på, hvor stort et problem det her er, siger han til 21Søndag.
Et år efter lanceringen har politisagen fortsat ikke rykket sig, og det er fortsat uafklaret om Ubers aktiviteter i Danmark er ulovlige.
Sagen er senest sendt til rigsadvokaten, der overvejer en række EU-retslige spørgsmål, før sagen kan komme videre. Det er foreløbig mere end 12 måneder siden, at Uber først gang blev meldt til politiet.
Samkørselstjeneste eller ej?
Uber kalder selv den omdiskuterede UberPOP-tjeneste for en samkørselstjeneste og fastholder, at selskabet blot stiller en app til rådighed, der skaber kontakt mellem privatpersoner.
Konceptet er, at denne app både fungerer som booking-central, hvor man kan tilkalde en Uber-vogn, som taxameter under turen, og som betalingstjeneste, når turen er slut.
Samtidig kan chauffør og kunde give hinanden karakter via appen.
Chaufførerne er private bilister, der kører i deres egne biler, og ikke er ansat af Uber. Der er heller ikke krav om taxakørekort eller sikkerhedstjek af bilerne, og chaufførerne bærer selv alle omkostninger, der er forbundet med kørslen.
Samtidig falder Uber-bilerne uden for den regulering om priser og antal biler på gaden, taxaer normalt skal opfylde.
Alligevel er Uber lovlig, fordi Uber slet ikke er en taxa-tjeneste, men derimod blot en app, mener selskabets danske direktør, Mathias Thomsen.
Uenighed om Ubers rolle
- Det, vi mener i Uber, er, at vi bevæger os indenfor rammerne af dansk lovgivning, herunder reglerne for samkørsel, siger han.
Han fremhæver, at myndigheder efter et helt års sagsbehandling fortsat ikke har gjort noget for at stoppe Ubers aktiviteter. Det borger for, at Uber er lovlig, mener han.
Men lektor og trafikforsker ved Roskilde Universitet, Per Homann Jespersen, er ikke helt så sikker.
Han har for 21Søndag gennegået nogle af de dokumenter, som Uber sender ud til deres chauffører, samt det kø-system, selskabet har indført for chauffører i Kastrup Lufthavn.
Regulerer som en taxacentral
- De agerer taxicentral, bestillingskontor for taxaselskaber. De går ind og ikke alene formidler kontakten mellem kunde og chauffør, men regulerer også forholdene mellem taxachaufførerne. Dermed påtager de sig også en ledelsesrolle i forhold til taxachaufførerne, siger han.
Uber er blevet sat på porten i flere af vores nabolande, mest markant i Tyskland og især Frankrig, hvor den franske præsident Hollande tidligere på året krævede Uber fjernet efter store demonstrationer, der lammede flere franske byer.
Her blev Ubers kontorer ransaget og direktørerne anholdt.