Det gik ikke som planlagt, da Volkswagen sidste år sendte sin længe ventede elbil, ID.3, på gaden.
ID.3’eren, en af de vigtigste biler i Volkswagens historie, skulle bringe verdens største bilproducent frem i det grønne elbil-førerfelt.
Men bilen blev forsinket, softwaren voldte problemer, og da ID.3’eren endelig i september sidste år ramte gaden, blev forbrugere skuffede over massive problemer med deres bil.
Biler kunne ikke starte. De kunne ikke sættes i gear. Nøglen kunne ikke genkendes. Skærme, der frøs fast eller var helt mørklagte, forskellige former for fejlmeddelelser.
Og meget andet.
- Det gik alt for stærkt for Volkswagen. Udviklingen af bilen kom for sent igen. Der skulle sælges for mange biler, og det førte til de her store problemer, siger Dr. Ferdinand Dudenhöffer, der er professor ved Universität Duisburg-Essen og direktør på Center for Automotive Research (CAR).
Klimakrav fra EU
I aften undersøger DR's forbrugermagasin Kontant lanceringen af Volkswagens store elbilsatsning, ID.3'eren.
Ny regulering fra EU gjorde det svært at leve op til EU's klimakrav, hvis ikke Volkswagen solgte en masse elbiler i netop 2020.
Her sænkede EU kravene til, hvor meget CO2 en ny bil i gennemsnit må udlede.
- I 2020 skete der en betydelig skærpelse af reglerne. Det tvang bilproducenterne til at få solgt nogle elbiler. Samtidig gjorde man det ekstra attraktivt at sælge en elbil ved at lade dem tælle dobbelt i klimaregnskabet, siger Jeppe Juul, der er seniorrådgiver hos Rådet for Grøn Omstilling.
Beregninger viser, at Volkswagen kunne spare omkring 135.000 kroner i klimabøder, hver gang koncernen solgte en elbil i 2020.
Og ikke mindst var det vigtigt for Volkswagen-koncernen at få langet en masse elbiler over disken. Ifølge en rapport stod verdens største bilproducent til en klimabøde fra EU på hele 33 milliarder kroner.
Volkswagen solgte alt for mange benzin og dielselbiler og alt for få elbiler til at leve op til EU's klimakrav i 2020.
- Volkswagen bøder var blevet kæmpestore, vi taler om milliarder, hvis de ikke nåede de her grænseværdier. Og at skulle betale milliarder i bøder ville medføre, at Volkswagens fortjeneste ville blive meget lille, og at den offentlige kritik ville blive meget stor, forid de ville blive udstillet som miljøsyndere, siger Dr. Ferdinand Dudenhöffer.
Er det muligt, at Volkswagen har solgt en ufærdig elbil for at spare i klimabøder fra EU?
- Jeg ved ikke konkret, om det har været på tegnebrættet i Volkswagen, men det er klart, der er en betydelig risiko for, at det er det, der sket, siger Jeppe Juul.
Frustrerede kunder
ID.3'eren skulle være færdigudviklet i foråret 2020 og var tiltænkt en vigtig rolle på reklamesøjlerne til fodbold-EM sidste år.
Men EM blev udskudt, og det samme blev lanceringen af ID.3'eren.
Og da elbilen langt om længe i september 2020 kunne trille lydløst ind i Christian Løfgrens garage på den sydfynske ø Thurø førte den ikke andet end bøvl og problemer med sig.
Christian Løfgren skrev under på, at hans ID.3 havde nogle mangler, som ville blive løst med en softwareopdatering i det nye år. Men han havde ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, hvor elendig en bil han havde købt.
- Jeg har aldrig oplevet noget lignende.
- På et tidspunkt skrev jeg ned, hvor mange fejl jeg havde på 14 dage, og med undtagelse af én kørselsdag, havde jeg fejl på samtlige dage, siger Christian Løfgren.
Få uger inde i Christian Løfgrens ejerskab skulle han på efterårsferie i Tyskland med sin familie.
Men bilen ville ikke læse hans nøgle og kunne derfor hverken køre frem eller tilbage. Så bilen blev hentet og kørt på værksted, hvor den stod parkeret de efterfølgende fire uger.
Og ferien til Tysland blev aflyst.
- Man kan jo undre sig over, at de sælger en ufærdig bil til os forbrugere. Faktum er, at vi står med et køretøj, som overhovedet ikke er i orden, siger Christian Løfgren, der efter længere tids forhandlinger i maj langt om længe fik Volkswagen til at tage bilen tilbage.
Volkswagen beklager fejl
Den danske bilimportør, Volkswagen Danmark, erkender massive problemer med særligt den første model, ID.3 1st.
Omkring 30.000 europæere og 1.000 danskere havde forudbestilt en ID.3 1st. Og det er særligt de første ID.3-ejere, som har haft vrøvl med deres biler:
- Vi har aldrig nogensinde lanceret et produkt, hvor vi har været så plaget af fejl på den første sending, og det er jeg rigtig ked af, siger Mads Nør Lauvring, der ind til for nylig var direktør hos Volkswagen Danmark.
- Vi var ikke klar til at håndtere de her ting. Vi havde nok heller ikke i vores vildeste fantasi troet, vi kunne se så tekniske udfordringer med de første biler, vi fik for et års tid siden, siger han.
I alt solgte Volkswagen 56.118 ID.3'ere i Europa sidste år. Det gav en besparelse i EU's bødesystem på næsten otte milliarder kroner, viser DR's beregninger.
Kan du forstå, at man kan få den tanke, at deadline for at sælge de her biler, så de tæller med i EU's klimaregnskab, er ved afslutningen af 2020: Vi skal have solgt så mange ID.3'ere som overhovedet muligt, også selv om de er halvfærdige?
- Jeg kan godt forså, hvis nogen tænker det. Men det er ikke intentionen fra vores side, og heller ikke fra fabrikkens. Selvfølgelig har der været fokus på at få flest muligt biler ud fra Volkswagen Group, og jeg har selvfølgelig gjort alt, hvad jeg kunne for at sælge de her biler, siger Mads Nør Lauvring.
Ifølge Volkswagen Danmark har omkring 70 af bilerne været så dårlige, at det har krævet udskiftning af bildele for at løse problemerne.
DR har også kontaktet Volkswagen Group i Tyskland. Blandt andet har vi spurgt, om man bevidst lancerede en bil for tidligt for at spare i EU's bødesystem. En talsmand svarer:
- ID.3'erne var og er fuldt funktionsdygtige og sikre at køre, og de opfyldte alle de krav, som Volkswagen har stillet til deres køretøjers sikkerhed. Med den første opdatering forbedrede vi ydelsen af bekvemmelighedsfunktioner og displaysystemer, samt tilføjede nye, ekstra funktioner til køretøjet.
DR har fulgt op med specifikke spørgsmål om EU's bødesystem. Dem har Volkswagen dog ikke svaret direkte på.