Tørstige biler koster ejerne dyrt og belaster klimaet

Mange bilister oplever, at deres bil bruger mere brændstof, end producenten oplyser

Winni Malene Jakobsen kører hver dag 50 kilometer til og fra arbejde. Det kan mærkes i budgettet, og derfor faldt valget på en Kia Picanto, da hun købte ny bil.

- Det er rigtig vigtigt for mig, at jeg ikke bruger alle mine penge på brændstof. Jeg vil meget hellere bruge dem på rejser og oplevelser. Og jeg fik at vide, at den her bil kørte 23 km på en liter benzin, fortæller hun.

Kontant har set nærmere på bilproducenternes flotte løfter og sammenlignet med virkeligheden. For ligesom mange andre bilister har Winni Malene Jakobsen mere end svært ved at få bilen til at køre så godt, som lovet.

- Jeg kører mellem 16 og 17 km på en liter. Jeg fik at vide, at den lige skulle køres til, men jeg kører endnu ikke 23 km på en liter. Bare jeg en gang imellem kunne få den op på 20 km, det synes jeg, havde været rimeligt. Men det kommer ikke til at ske, siger hun.

Det går den forkerte vej

Winni Malene Jakobsens bil kører faktisk 33 procent kortere, end den burde på en liter benzin. Det koster hende ca. 5.000 kr. om året i ekstra brændstof. Men det er ikke kun økonomien, der er et problem. Det øgede brændstofforbrug belaster også klimaet.

I 2012 forbrændte danske bilister 28 procent mere brændstof, end de havde gjort, hvis producenternes tal holdt stik ude på landevejene. I 2015 var det tal steget til 42 procent.

- Den udvikling, der er sket de seneste 10-15 år, er gået fra, at man kunne stole rimeligt på de brændstoftal, som bilproducenterne opgav, til at man skal lægge næsten 50 procent oven i, siger Jeppe Juul, der er energi- og transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Den almindelige bilist mod eksperten

Jakob Illeborg har sammen med FDM testet tre biler, der alle er opgivet til at køre 23,3 km på en liter benzin. Det er en Peugeot 208, en Ford Fiesta og en Toyota Yaris.

Kørelærer og chefinstruktør ved FDM Sjællandsringen, Søren Holten Jacobsen, lykkes med at køre bilerne lige omkring 23,3 km/l. Jakob Illeborg kører samme tur med et væsentligt ringere resultat, som det fremgår af faktaboksen.

Det kræver altså en erfaren ekspert at få bilerne til at yde optimalt, mens almindelige bilister må til lommerne. På Kontants side på Facebook har mange deltaget i debatten om brændstoføkonomi. Ud af 65 kommentarer svarer 42, at de ikke kan få deres bil til at køre så godt, som lovet, mens 23 fortæller, at deres bil kører som ventet eller tæt på.

- Min bil kører mellem 15 og 16 km/l, og de lovede 24,4 km/l, så jeg føler mig snydt, skriver Susan Løvenhardt Madsen på Facebook.

En udfordring for klimamålene

Misforholdet mellem det oplyste og det faktiske kilometertal er heller ikke gået klima- og energiministerens næse forbi.

- Jeg har selv for nylig leaset en bil, og der oplever jeg jo også, at der står, at den kan køre noget længere end det, jeg rent praktisk oplever, når jeg sidder bag rattet, siger Lars Christian Lilleholt (V).

Forskellen har stor betydning for klimaet, påpeger han.

- Skal ikke bare i Danmark, men Europa og verden nå klimamålene, er det helt afgørende, at vi har fokus på transportområdet, og at vores biler kører så langt på literen som overhovedet muligt. Skal det lykkes, er det vigtigt, at vi har tillid til de oplysninger, som bilfabrikanterne giver, når vi køber en ny bil, siger han.

Erkender at der er stor forskel

Hos Danske Bilimportører erkender direktør, Gunni Mikkelsen, at der er en stor forskel på, hvad producenterne oplyser, og hvad bilerne rent faktisk kører på literen. Han tror dog ikke, det kommer bag på bilisterne.

- Jeg tror, bilkøberne godt ved, at der er nogle informationer fra nogle tests, som afviger fra det rent praktiske. Så ja, det er vigtigt, man har dialogen med sælgeren om den måde, man kører på, og hvad man så kan forvente, siger han.

Men bliver Gunni Mikkelsen selv irriteret, hvis han køber en vare, der ikke lever op til det, der loves?

- Ja, hvis det kommer bag på mig, men jeg tror ikke, det her kommer bag på forbrugerne, siger han og tilføjer, at der er et nyt testsystem på vej, der skal give nogle mere realistiske tal.

- Vi er på vej mod nogle nye tests, og de er langt mere realistiske og afspejler i langt højere grad det forbrug, som den individuelle vil have, når man kører. Så vil det, der kommer til at stå i annoncerne være meget tættere på det, som forbrugerne oplever, siger Gunni Mikkelsen.