Når tilbudskataloget fra Bilka lander i postkassen, er det spækket med gode tilbud og store besparelser. Eller er det?
DR’s forbrugerprogram Kontant har undersøgt de mange tilbud i en periode på 18 uger hen over sommeren og efteråret 2019, og når det fx gælder flere forskellige typer af grill, er prisen i lange perioder uændret.
En grill af mærket Char Broil er eksempelvis på tilbud i 14 ud af de 18 uger.
Men ifølge lovgivningen må en vare maksimalt være på tilbud to uger ad gangen, for at det kan kaldes tilbud, ellers bliver forbrugerne vildledt. Kontants stikprøve viser, at i alt fire grill fra Bilka er på tilbud længere tid, end de må være.
I maj var det legetøj
Det burde ikke komme bag på ledelsen i Bilka, da varehuset i maj blev idømt en bøde på 700.000 kroner netop som følge af vildledende markedsføring ved tilbud. Dengang lod Bilka forstå, at de ville rette ind og følge anvisningerne fra Forbrugerombudsmanden fremover.
Derfor undrer den nye sag med grill forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
- Vi har jo en forventning om, at når vi behandler sager og gør virksomhederne opmærksom på, at deres markedsføring er vildledende, så tager virksomheden det til efterretning og indretter deres markedsføring lovligt, siger hun.
Sagen i maj drejede sig om legetøj, der ifølge Forbrugerombudsmanden var så ofte på tilbud, at Bilka ikke længere kunne hævde, at legetøjet havde en normalpris, som tilbuddet stod i forhold til.
Nu er det så grill den er gal med, og her fortsatte Bilka med at kalde det tilbud, indtil Kontant henvendte sig i september. Forbrugerombudsmanden er også gået ind i denne sag og behandler den sammen med en stribe andre sager om tilbud i Bilka.
- Det er vores foreløbige vurdering, at det har været vildledende markedsføring, siger Christina Toftegaard Nielsen om grill-tilbuddet.
Det er for langt fra skiven
Bilka drives af Salling Group, og her erkender specialkonsulent Mads Grand, at Bilka igen har overtrådt lovgivningen.
- Ja, det kan jeg konstatere på baggrund af dialogen med Forbrugerombudsmanden, og derfor forventer jeg også, at vi bliver politianmeldt senere på året, siger han.
Mads Grand forklarer, at markedsføringsloven er en rammelov, der er åben for fortolkning, og det er det, der nu er gået galt igen med de grill, Kontant har undersøgt.
- Vi har indrettet vores praksis ud fra, hvordan vi vurderede, at loven skulle tolkes, og det har været for langt fra skiven i forhold til Forbrugerombudsmandens tolkning, siger han og understreger, at Salling Group accepterer Forbrugerombudsmandens afgørelse.
- Derfor har vi også ændret prisstrukturen til faste lave sortimentspriser med færre udsving i priserne, siger Mads Grand.