Tatoveringskæde har tusset løs uden tilladelse og hygiejnebevis

En lang række kunder har oplevet at forudbetale tatovør for tatoveringer, de aldrig har fået.

En tatovering kan ikke duppes væk med karklud, badesvamp og sæbevand.

Derfor vil de fleste kunder gerne have et flot og ikke mindst færdigt motiv, når de lægger krop og hud til som lærred.

Det er bare ikke altid, at blækket bliver billedskønt.

DR Kontant har været i kontakt med en lang række kunder, der alle enten er blevet tatoveret af eller har haft tatoveringstider hos kæden Scandinavian Art.

Kunderne beskylder både kæden for sjusk og sikkerhedsproblemer.

Og nogle af dem mener endda, at Scandinavian Art har udsat dem for decideret svindel.

- Det synes jeg simpelthen ikke, at han kan være bekendt, siger Julie Grods om Kenneth Lopez Kristensen fra Scandinavian Art. (Foto: © Jens Kolding, (c) DR)

Ufærdigt motiv og aflåst butik

Julie Grods bliver ofte mindet om sin tur under nålen hos Scandinavian Art i Aarhus. Oplevelsen er nemlig ganske fysisk i form af en tatovering på hendes skinneben.

Det hele så egentlig troværdigt nok ud, så hun bestilte en tatovering med blomstermotiv til en særlig lærlingepris på 2.000 kroner.

- Det skal gøre ondt at blive tatoveret, men det her gør simpelthen vanvittigt ondt. Jeg har prøvet det på skinnebenet før, så jeg ved godt, hvilken smerte der cirka er at sammenligne med. Jeg siger til hende, at det gør ondt, og at det gør for ondt, siger Julie Grods, der bad lærlingen stoppe og kørte hjem med en ufærdig tatovering.

På første billede ses det motiv, Julie Grods skulle have haft - på andet billede ses hendes ben nu. 'Vi bliver overhovedet ikke færdige. Jeg tror ikke engang, at vi bliver halvvejs færdige,' siger Julie Grods. (Foto: © Jens Kolding, (c) DR / Foto: © Jens Kolding, (c) DR)

Julie Grods skrev til Scandinavian Art, at hun ikke var tryg ved, at lærlingen gjorde tatoveringen færdig.

Og ejer og mester – Kenneth Lopez Kristensen - var heldigvis enig i, at lærlingens arbejde var utilfredsstillende.

Han lovede derfor at gøre blomstermotivet færdigt selv. De aftalte en tid, og Julie Grods kørte mod Aarhus for at få rettet op på fejlene.

- Det tager to timer for mig at køre til Aarhus. Da jeg har kørt i en time, ringer han og aflyser mig og siger, at hans børn er syge, siger hun.

Derfor aftalte de igen en ny tid. Men da Julie Grods kom til Aarhus for tredje gang, mødte hun en butik, hvor der var lukket og låst.

- Jeg er rasende. Jeg er virkelig, virkelig, virkelig sur.

- Jeg er jo godt klar over, at han har gang i at snyde mig. Jeg synes, at det er supertarveligt, at han render med mine penge, siger Julie Grods.

Aflysninger på stribe

En lang række kunder er aldrig blevet tatoveret, selv om der var forudbetalt tusindvis af kroner. De har fået aflyst deres tider med meget kort varsel – eksempelvis på grund af manglende materialer, sygdom og en fødende kone.

Det skete for eksempel for Daniel Skaarup, der overførte 2.800 kroner til Scandinavian Art inden en tid, som kæden så aflyste.

- Vi laver en ny tid, og lige pludselig har deres tatovør fået hold i nakken. Og så er hans datter syg. De første par gange var jeg også sådan lidt ”okay, så lad gå”.

Men så hørte Daniel Skaarup om andre, der havde oplevet at få aflyst deres tider med kort varsel. Om Facebook-grupper, der advarede mod Scandinavian Art. Han kontaktede derfor kæden.

- Jeg skriver jo, om der er hold i alle de her anklager imod ham, at det simpelthen bare er rent fusk, han kører. At det er ren svindel.

Hvad svarer han på det?

- Der bliver jeg blokeret. 2.800 lige ud ad vinduet, siger Daniel Skaarup.

Da Kontant selv bestilte en tid hos kæden og forudbetalte 1.000 kroner, blev tiden aflyst, fordi tatovøren havde fået andre planer. Han skulle nemlig til polterabend.

- Når man modtager forudbetalinger i så stort omfang, og man ikke rigtig leverer varen, men bare forhaler tingene, kommer jeg til at tænke på bedrageri. Man har sat folk i en vildfarelse om, at de får en tatovering, og det kommer de aldrig til at få, siger Lene Lentz, der er lektor på Juridisk Institut ved Aalborg Universitet.

Fætrene Lopez Kristensen har åbnet og lukket en række tatoveringsforretninger rundt omkring i Jylland. (Foto: © Privatfoto / Facebook-foto)

Virksomhed er ophørt, uregistreret og uden hygiejnebevis

Det er fætrene Kenneth Lopez Kristensen og Alex Lopez Kristensen, der står bag Scandinavian Art.

Og da Kontant undersøger sagen, dukker der flere Scandinavian Art-relaterede problemer op.

Hvis man søger på virksomheden i CVR-registret, ser den ud til at være ophørt i september 2022. Alligevel er virksomheden ufortrødent fortsat med at opkræve forudbetalinger for tatoveringer.

Derudover er tatoveringsvirksomheden ikke registreret ved Sikkerhedsstyrelsen, som loven kræver – og hverken Kenneth Lopez Kristensen eller Alex Lopez Kristensen har det lovpligtige hygiejnebevis.

Kontant har besøgt Kenneth Lopez Kristensen for at tale med ham om hans engagement i tatoveringsforretningen.

Her siger han, at han har haft Scandinavian Art-butikken i Aarhus, mens hans fætter Alex har Scandinavian Art-butikken i Aalborg. Kenneth Lopez Kristensen vil af den grund ikke udtale sig om sin fætters del af forretningen, selv om butikkerne hedder det samme, og DR har billeddokumentation af Kenneth Lopez Kristensen, der tatoverer kunder i Aalborg.

Han forklarer sine aflysninger med, at han er sygemeldt med stress.

- Da jeg lukker, er der nok nogle, der kommer i klemme, men der var jo ikke så meget, jeg kunne gøre.

- Det er selvfølgelig beklageligt. Folk skal jo selvfølgelig have, hvad de betaler for.

Julie Grods' tatovering kan Kenneth Lopez Kristensen godt huske. Han erkender, at det ikke gik så godt.

- Jeg ville jo egentlig selv have rettet det op, men jeg fik desværre ikke mulighed for det.

Hvordan kan du finde på at lade en lærling lave det her stykke arbejde her? Det er jo en ret kompliceret tatovering.

- Absolut. Men man kan sige, at det var noget, vi snakkede om, og jeg fortalte jo også, at hun var lærling, og hun var egentlig en meget dygtig lærling.

Tatovør: 'Beklageligt'

Kenneth Lopez Kristensen erkender, at det er en fejl, at Scandinavian Art ikke har været registreret ved Sikkerhedsstyrelsen, og at han ikke har haft hygiejnebevis.

- Set i bakspejlet skulle man nok have gjort tingene anderledes. Jeg kan desværre ikke gøre det om nu.

- Man skal da følge reglerne. Jeg havde været i branchen i mange år og fandt det åndssvagt, at jeg pludselig skulle betale 5.000 kroner for egen butik, når jeg har haft en i syv år.

Så hvis reglerne er åndssvage, så kan man bare lade være med at overholde dem?

- Nej, selvfølgelig ikke. Set i bakspejlet var der mange ting, som måske skulle have været gjort anderledes, ikke? Men selvfølgelig er det beklageligt, og det er aldrig sjovt, når der er kunder, der ikke er tilfredse, og det beklager jeg jo selvfølgelig også, men der er jo ikke lige så meget, jeg lige kunne gøre ved det, siger Kenneth Lopez Kristensen.

Han fortæller, at han ikke selv er i kontakt med sin fætter.

DR har ad flere omgange forsøgt at komme i kontakt med Alex Lopez Kristensen og har ledt efter ham på adresser i Gassum, Randers og Aalborg, men han er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Du kan se Kontant-programmet ”Tatoveret og skamferet” på DR1 i aften eller på DRTV allerede nu ved at trykke på linket her.