Når Nanna Torp ser sig i spejlet og tænker tilbage, står det klart for hende, at hun altid har været meget usikker i forhold til sine tænder.
Hun kan se det, når hun kigger på billeder af sig selv som barn: Hun smilede aldrig med synlige tænder.
Det var altid med lukket mund.
- Når jeg deler den usikkerhed med andre, siger de, at de slet ikke har tænkt over, at mine tænder skulle være skæve. Det er noget, der har været inde i mig, siger Nanna Torp.
Som voksen tog hun alligevel en beslutning, der kom til at koste hende dyrt, og hun står nu tilbage med løse tænder og et bid, der er mere skævt end før.
Derudover har hun en stor regning, der skal betales.
Nanna Torp ville have rettet sine tænder én gang for alle, så hun bestilte en tid hos en klinik, der tilbød netop sådan en behandling. Den hed Smily, og den annoncerede med et "drømmesmil" for cirka 20.000 kroner, hvilket var omtrent halv pris i forhold til mange andre klinikker.
Nogle gennemsigtige, formstøbte plastikskinner kaldet alignere skulle kunne rette op på et skævt tandsæt som hendes. Med 3D-scanninger bliver der lavet en serie forskellige skinner, der passer til patientens tænder sådan, at skinnerne gradvist bliver justeret, når de skiftes ud hen over nogle måneder.
Smily garanterede sine kunder, at alt foregik efter en individuel behandlingsplan og med klinikkens dygtige tandlæger, der var specialiserede i kosmetisk tandregulering.
Medarbejderne virkede dog enten uerfarne eller decideret utrygge, fortæller Nanna Torp, som også selv var utryg, hver gang hun var der, siger hun i dag.
Hun fik ikke det smil, hun drømte om.
I stedet endte hun med to knækkede fortænder og et bid, der er mere skævt end før, hun begyndte på skinnebehandlingen.
Hun er ikke alene
Nanna Torp er langt fra den eneste, der har fået store problemer med sine tænder efter et tandreguleringsforløb hos Smily.
"Kontant" har været i kontakt med en række Smily-kunder, der fortæller om forløb, som har efterladt dem med sundhedsmæssige problemer og en stor ekstraregning.
Hør deres fortællinger i videoen herunder:
Peter Bangsgaard Stoustrup er specialtandlæge og leder af videreuddannelsen i ortodonti på Aarhus Universitet. Han siger til "Kontant", at tandregulering er et kompliceret indgreb, fordi man skal have mere end 20 tænder til at passe sammen i en ny position.
Derfor skal man have de rette kompetencer og viden, før man giver sig i kast med det. Det er ikke uden grund, at det tager otte år at uddanne sig til specialtandlæge i ortodonti.
Lukket af myndighederne
Kort tid før, at Nanna Torp sidst i juni 2022 skal til afsluttende kontrol hos Smily, bliver hendes aftale pludselig aflyst. Hun får at vide, at der er problemer med det digitale journalsystem.
Det viser sig senere, at Styrelsen for Patientsikkerhed få dage forinden har været på tilsyn hos virksomheden.
Jurist Henrik Kristensen fra styrelsen fortæller til "Kontant", at man var blevet opmærksom på Smily ApS og havde fundet nogle "meget bekymrende forhold" omkring behandlingen med de gennemsigtige skinner.
- Det personale, der udførte arbejdet, var ikke tandlæger, og der blev ikke ført supervision med, at de rent faktisk kunne finde ud af at udføre behandlingen, siger Henrik Kristensen.
Godt nok er klinikkens retningslinjer for behandling lavet af en tandlæge, men han var ikke tilstrækkeligt til stede i klinikken.
Da styrelsen var på tilsyn hos Smily på Østerport Station, var den ansvarlige tandlæge, svenskeren Alexander Johansson, der også er stifter og dengang medejer af virksomheden. Han bor i Schweiz, og derfor opfylder han ifølge styrelsen ikke lovens betingelser om at være til stede.
Styrelsen for Patientsikkerhed lukker få dage efter klinikken på Østerport helt ned.
- Det er den alvorligste reaktion, vi har som styrelse, at vi kan forbyde virksomhed på stedet, siger Henrik Kristensen og fastslår, at det ikke er noget, de ser ret ofte, at en dansk tandlægeklinik slet ikke har en tandlæge til stede.
I marts 2023 gik Smily ApS konkurs. Det betyder, at kunderne nu står tilbage uden nogen mulighed for at få afsluttet igangværende behandlinger.
Alexander Johansson er nu chef på en tandlægeklinik i Malmø. Her opsøger "Kontant" den tidligere ejer af Smily for at spørge, hvordan han forholder sig til, at en række kunder er efterladt med økonomiske og sundhedsmæssige problemer.
Men han afviser at have haft ansvaret for det tandlægefaglige og dermed for blandt andet Nanna Torps knækkede tænder. Dem har han i øvrigt senere lavet, da hun opsøgte ham i Malmø.
Sporet peger i stedet i retning af direktøren, Morten Nordsted Jacobsen, der også var medejer af Smily.
Klinikassistent udførte tandlægearbejde
Det er ikke kun Smilys kunder, der oplever problemer med deres behandling.
Der var også noget galt i tandlægekæden 1Smile, som Anna Wind tilsyneladende var direktør i.
Hos Styrelsen for Patientklager viser en aktindsigt, at flere kunder har fået problemer med tænderne efter at have fået behandling på 1Smiles klinikker. Klagerne er blandt andet blevet afvist, fordi de omhandler en ikke-autoriseret sundhedsperson.
Direktør Anna Wind er nemlig ikke uddannet tandlæge. Hun er sygeplejerske, viser en søgning i det offentlige autorisationsregister, mens cvr-registret afslører, at hun tidligere har ejet et firma, der tilbød rengøring og vikararbejde.
Der er en forbindelse mellem Anna Wind og Alexander Johansson, da han for år tilbage ejede en klinik på Østerport i København, hvor hun var ansat som tandklinikassistent.
1Smile er ligesom Smily gået konkurs, og advokat Anders Ole Bendtsen er udpeget som kurator. Han fortæller, at 1smile efter hans opfattelse blev drevet "groft uagtsomt".
- Vi får oplyst, når vi taler med kunder, at Anna Wind har været den person, de har mødt, siger Anders Ole Bendtsen med henvisning til, at kunderne derfor er blevet behandlet på en klinik uden en virksomhedsansvarlig tandlæge tilknyttet og altså af en person, der ikke er uddannet tandlæge.
- Hvis man foretager skinnebehandling, og der ikke er en tandlæge bag, er det ulovligt. Det er en alvorlig overtrædelse af de helt grundlæggende, sundhedsretlige regler, siger jurist Henrik Kristensen fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Tyder på stråmandsvirksomhed
Kurator Anders Ole Bendtsen mener, at Anna Wind formentlig fungerede som stråmand i 1Smile, mens en anden person reelt har stået bag. Det baserer han på et møde i Skifteretten, hvor Anna Wind har sagt, at hun ikke "kendte så meget til virksomheden", selv om hun var registreret som dens direktør.
Den reelle ejer hedder ifølge kuratoren Zohal Yousufi. Hende har han haft svært ved at komme i kontakt med igennem hele forløbet, og han fortæller, at hun helt frem til 1Smiles konkurs har haft fuldmagt til firmaets bankkonto.
Zohal Yousufi siger til "Kontant", at hun ikke vil udtale sig i sagen, da hun ikke længere har noget med 1Smile at gøre. Hun henviser til Anna Wind, som ikke har reageret på "Kontants" henvendelser.
Både Anna Wind og Zohal Yousufi er af kuratoren blevet indstillet til konkurskarantæne, ligesom han har givet politiet besked om, at der er forhold, der bør efterforskes.
Tidligere direktør beklager
Den tidligere direktør i Smily ApS er Morten Nordsted Jacobsen, der er uddannet i marketing fra CBS i København.
Han arbejder i dag på en ny tandlægeklinik, der har samme adresse som Smilys klinik i København. Østerport Tandlægerne ApS købte nemlig konkursboet og rykkede ind på Oslo Plads 8 i maj i år.
Morten Nordsted Jacobsen gennemfører forundersøgelser af patienter hos Østerport Tandlægerne, fortæller direktør Søren Heilmann til "Kontant".
Morten Nordsted Jacobsen har ikke ønsket at medvirke i et interview med "Kontant". Han skriver i en mail, at han er "meget ked af de gener", som konkursen i Smily ApS har medført for de patienter, der var i gang med en behandling.
Han fastholder imidlertid, at der har været en ansvarlig tandlæge inde over samtlige af de cirka 2.000 patienter, klinikken har haft fra starten i 2020 til konkursen i 2023, og han siger, at der blev rettet op på det, hver gang Styrelsen for Patientsikkerhed "med rette påpegede mangler" i måden at drive tandlægeklinik på.
Alexander Johansson er også blevet tilbudt at medvirke i et interview med "Kontant", men det har han takket nej til. Han siger i et skriftligt svar, at han aldrig har arbejdet som tandlæge i Smily ApS.
Han siger, at han var ansvarlig tandlæge hos Smily frem til tilsynsbesøget i juni 2022, hvorefter der blev ansat en anden tandlæge og en specialtandlæge.
Han bekræfter, at Anna Wind har arbejdet som assistent i hans klinik i København, men han afviser at have en forbindelse til 1Smile.
Og så mener Alexander Johansson ikke, at virksomheden har modtaget én eneste klage, før den gik konkurs, ligesom han fastholder, at Nanna Torps tænder ikke kan være knækket på grund af plastikskinnerne.
Anna Wind er kort før udgivelse vendt tilbage på en af vores henvendelser. Hun mener, at behandlingerne i 1Smile er foregået, som de skulle, og at hun ikke har udgivet sig for at være tandlæge. Ifølge Anna Wind er alle behandlingsplaner udført af tandlæger. Hun har dog ikke oplyst af hvem. Hun har heller ikke oplyst, hvem der var ansvarlig tandlæge i 1Smile.
Du kan se programmet "Kontant: Stivnede smil" allerede nu på DRTV eller klokken 21.25 på DR1.