En omfattende sag med svindel for mindst 11 millioner kroner er lige nu under optrevling.
Firmaet bag fupnummeret hedder Servicegruppen Danmark. Firmaet er erklæret konkurs, og listen af kreditorer hober sig op.
At kreditorerne står i kø efter en konkurs, er der intet usædvanligt ved. Men meget tyder på, at firmaet i dette tilfælde alene er oprettet med svindel for øje. Det hele er tilsyneladende tilrettelagt gennem flere år, der benyttes dækadresser, og i dag er firmaets direktør, Bjarke Larsen, ikke til at få fat i.
Havemaskiner for 45.000 kroner
Alt det ved Lars Erik Johansen intet om, da hans firma, Esbjerg Park & Havemaskiner, går i fælden. Her henvender Bjarke Larsen sig i begyndelsen af 2016.
- Han får nogle tilbud på en traktor og en robotklipper, og det skal så leveres i Vejle-Fredericia-området, fortæller Lars Erik Johansen.
Varerne bliver leveret sammen med en faktura på godt 45.000 kr., men Servicegruppen Danmark betaler aldrig regningen. Og sådan sker det igen og igen med en lang række firmaer og selskaber.
Internationale selskaber også taget ved næsen
Lars Erik Johansen føler ellers, han tager sin forholdsregler før handlen.
- Jeg tager de oplysninger, jeg skal. Jeg handler jo ikke bare i blinde. Men det er dælen dulme ikke rart at skulle sidde og sige, at man har dummet sig, siger han.
Samme følelse sidder mange andre ofre også tilbage med. Ikke alle har lyst til at stå frem og indrømme, at de er blevet snydt og slet ikke de store internationale selskaber, der også har tabt penge på bekendtskabet med Servicegruppen Danmark.
For beløbene er voldsomme.
Der er leveret juice for 534.000 kroner, kaffe for 735.000, videoovervågning for 80.000, værktøj til en værdi af 152.000, et spabad til 15.000, frugt for to millioner, 11,5 ton fliser til 71.000 kroner, senge til en værdi af 40.000 og meget, meget mere.
Fupregnskab oser af overskud
- De har været smarte. Alt er forberedt, og der er sendt regnskaber ind i tilfælde af, at nogen skulle trække oplysninger på firmaet, siger Lars Erik Johansen.
Servicegruppen Danmark indleverer tre regnskaber til Erhvervsstyrelsen i 2014, 2015 og 2016. Til at begynde med er omsætningen og egenkapitalen beskeden. Men fra 2014 til 2016 stiger omsætningen fra små 400.000 til over fire millioner, og egenkapitalen stiger fra knap 100.000 til næsten seks millioner kroner.
Der er dog tale om fupregnskaber uden revisorpåtegning, og med dem i hånden begynder Bjarke Larsen at bestille varer hjem i begyndelsen af 2016.
I løbet af tre-fire måneder går det løs, og varerne bliver leveret på to adresser ved Vejle og Fredericia.
Bjarke Larsen forhandler sig til kredit i op til 30 dage.
Men da betalingen aldrig falder, begynder folk at troppe op på de to adresser for at få deres penge. Lars Erik Johansen griber telefonen.
- Vi ringer til en nabo til Servicegruppen for at høre, om han kender noget til det. Det gør han ikke, men han siger, at der på mange mærkelige tidspunkter af døgnet er meget stor aktivitet derinde, fortæller Lars Erik Johansen.
De leverede varer bliver fragtet væk i al hast, og siden har leverandørerne hverken set noget til Bjarke Larsen eller de varer, han skylder penge for.
Sporet fører mod København
Stribevis af kreditorer har meldt Servicegruppen Danmark til Politiet. Det er blevet til hen ved 100 anmeldelser, og efterforskningen er i gang, men der er endnu ingen sigtede.
Kontant har de seneste uger modtaget mange henvendelser i sagen, og sporet efter Bjarke Larsen fører Jakob Illeborg fra Jylland over Fyn til Sjælland, hvor han finder, hvad der virker som en dækadresse i Københavns nordvest-kvarter. Derfra går turen mod Amager.