Slankekur blev et mareridt: 'Tag afføringsmiddel, hvis du skal nå dit mål'

Trusler om inkasso, skældud og kostplaner med Dumle-chokolade og popcorn var på menuen hos onlinecoach.

Camilla Nygaard (t.v.) og Joan Johnsen er blandt de kvinder, der har stiftet bekendtskab med Sund med Wulff og coach Kenneth Wulffs metoder til vægttab. (Foto: © Jens Kolding)

"Skriv en liste med 50 punkter, der gør dit liv som overvægtig besværligt."

Det var den besked, Camilla Nygaard fik af sin vægttabscoach, Kenneth Wulff.

- Så tænker jeg - okay - 50 punkter. Det kan godt være, jeg er overvægtig, men jeg har aldrig haft et problem med at være overvægtig. Og slet ikke 50.

I tre og et halvt år har Camilla sammen med sin kæreste forsøgt at få et barn, men fertilitetsbehandling var ikke en mulighed, fordi hun var overvægtig. Der skulle tabes en del kilo, før behandlingen kunne sættes i gang.

Derfor tænkte hun: Nu skal det være!

Det var sådan, hun kom i kontakt med Kenneth Wulff.

På sin Facebook-side viser Kenneth Wulff billeder af de kvinder, han angiveligt har hjulpet til store vægttab. (Foto: © Jens Kolding)

Hun fandt frem til hans virksomhed Sund med Wulff på Facebook, hvor han har næsten 40.000 følgere.

Kenneth Wulff sælger kostplaner og coachingforløb med sig selv i spidsen, og på siden kunne Camilla Nygaard se en lang række af forskellige kvinder, der alle viser billeder af sig selv før og efter flotte vægttab:

Minus 26 kilo på 25 uger. 49,6 kilo på 42 uger. 84 kilo på 17 måneder.

Et tre måneders coachingforløb inklusive kostplaner og ugentlige samtaler med Kenneth Wulff koster 9.000 kroner. Det er mange penge for de fleste, og det var det også for Camilla Nygaard.

Derfor reagerede hun, da hun pludselig så et opslag, hvor Sund med Wulff søgte otte kvinder til et gratis onlineforløb.

Der var ingen alarmklokker, der ringede på det tidspunkt i processen, for alt virkede troværdigt, vurderede Camilla Nygaard.

På virksomhedens hjemmeside kunne hun læse, hvordan coach og direktør Kenneth Wulff selv har været overvægtig, hvorefter han smed mere end 20 kilo på fem måneder. Siden har han hjulpet mere end 90.000 "tilfredse, danske klienter", som der står på forsiden.

Siden flød ligesom hans Facebook-væg over med rosende ord fra kunderne, der fortæller begejstret om deres "vægttabsrejser", og man kan se eksempler på nogle kostplaner, der ikke minder om dem, man normalt ser i et vægttabsforløb.

De indeholder blandt andet popcorn, mælkesnitter og Dumle-karameller. Hvordan det hænger sammen, vender vi tilbage til.

Camilla Nygaard. (Foto: © Jens Kolding)

Camilla valgte at tage kontakt til Kenneth fra Sund med Wulff.

- Dagen efter ringer han. Han har meget travlt med at fortælle, hvor god han er. At han er landets bedste, og hvis man skal lykkes med noget, er det hos ham.

Camilla takkede ja til hans gratis tilbud og modtog en kontrakt på et forløb med skræddersyede kostplaner og ugentlige coachingsamtaler. Et forløb, der ifølge virksomheden kan have en værdi på op imod 100.000 kroner.

For Kenneth Wulff var det vigtigt, at Camilla Nygaard sørgede for at leve op til Sund med Wulffs anvisninger. Hun skulle følge hans kostplaner og ugentligt dokumentere sin vægt med billeder, som hun skulle sende til ham, indtil hun "ikke længere fremstår overvægtig", som det hedder i kontrakten.

Han ville gerne have hende til at tabe 50 kilo på syv måneder.

- Anden gang vi snakker sammen, får jeg virkelig skæld ud, fordi jeg kun har tabt halvanden kilo på en uge. Jeg skulle have tabt 2,1.

- Hvad siger han til dig?

- At hvis jeg regner med at komme i mål, skal jeg fandme til at tage mig sammen. Han har ikke tid til at bruge krudt på sådan nogle useriøse mennesker som mig.

- Men er det ikke netop det, det handler om, når man vil tabe sig - at der er nogen, der sparker lidt til én?

- Hvis jeg havde taget halvanden kilo på, kan det da godt være, jeg skulle have haft et spark, men jeg var selv helt vildt stolt, siger Camilla Nygaard.

Skældud fremmer ikke et vægttab

"Kontant" har talt med flere kvinder, der har været i kontakt med Sund med Wulff.

Joan Johnsen skulle tabe sig 40 kilo i alt, og hun mærkede også reaktionen fra sin coach, da han ikke var tilfreds med, at hun på en uge kun havde tabt 1,8 kilo, når målet var to kilo. 200 gram gør en forskel.

- Det gjorde noget ved min selvtillid og motivation, siger Joan Johnsen.

Joan Johnsen. (Foto: © Jens Kolding)

Ligesom Camilla Nygaard fik hun også til opgave at lave en liste med 50 ting, der gør hendes liv besværligt.

Sådan en opgave er ikke sund for et menneske at få stukket i hånden.

- Ens selvværd bliver væsentligt forringet, hvis man skal finde mange ting, der er negative ved ens krop. Det giver risiko for dårligere psykisk trivsel, og der er ikke noget, der tyder på, at det vil fremme et vægttab, siger Laila Walther, der er direktør i Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade.

Joan Johnsen har optaget én af de telefonsamtaler, hvor hun ender med at få skældud. Den optagelse har Laila Walther hørt, og hun er rystet.

- Jeg får faktisk lyst til at gå min vej. Det er ikke mig, der får skældud, men det er så voldsom voksen-skældud, at det er ubehageligt at høre, hvad der sker for hende.

I videoen herunder kan du høre samtalen mellem Joan Johnsen og Kenneth Wulff:

På et tidspunkt fik Joan Johnsen at vide, at hun må tage afføringsmiddel, hvis hun skal nå målet om at tabe to kilo inden en deadline nogle få dage senere. Senere i sit coachingforløb bliver hun truet med inkasso, hvis hun vælger af aflyse det hele.

Camilla Nygaard fik at vide, at hun skulle begynde at tage p-piller, så hun ikke blev gravid og "fik mave i stedet for at komme af med den." Det nægtede hun.

En tredje kvinde fortæller til "Kontant", at også hun blev rådet til at tage afføringsmiddel, hvilket hun gjorde, ligesom hun flere gange sneg sig ud på badeværelset om natten for at kaste op, mens familien sov.

Sund kostplan eller bare en lækker dessert?

På VIA University College siger Søren Lavrsen, der er lektor og ekspert i ernæring, at det slet ikke er sundt at tabe sig med den hast, som Sund med Wulff forlanger af sine kunder.

- Det er problematisk. Den officielle anbefaling siger mellem et halvt og et helt kilo om ugen. Det er sundere for kroppen at tabe sig langsommere, for på den måde beholder vi noget af muskelmassen. Det betyder formentlig også noget for evnen til at vedligeholde vægttabet på den lange bane, vurderer Søren Lavrsen.

Han har også set kostplanerne, der indeholder en del søde sager.

- Det er sådan lidt dessertagtigt. Morgenmad bestående af vaniljeyoghurt med hindbærskum og chokoladestykker. I så restriktiv en diæt fylder de her søde, sukkerholdige og ikke synderligt næringsrige produkter en hel del.

Hans konklusion er, at det ikke vil være sundhedsmæssigt forsvarligt at følge Sund med Wulffs kostplaner over en længere periode, for det vil kunne påvirke ting som blodprocent, knoglemasse, d-vitamin, jernniveau og immunforsvaret negativt.

  • Et udpluk af de produkter, man ifølge Kenneth Wulffs kostplan skal købe. (Foto: © Jens Kolding)
  • Et kig i én af de kostplaner, kunderne får tilsendt. (Foto: © Jens Kolding)
1 / 2

Ifølge kostplanerne er det vigtigt, at man ikke bare køber nogle tilfældige produkter. Det skal være nogle helt bestemte mærkevarer som eksempelvis Dumle fra Karl Fazer, Froosh-yoghurt og Popz-popcorn.

Det skyldes, at Sund med Wulff har et økonomisk incitament til at anbefale netop de mærker.

Det fortæller han blandt andet i en besked, han har sendt til én af de kunder, "Kontant" har snakket med.

Da hun siger til ham, at hun ikke kan finde den ost, hun er blevet bedt om at bruge, bliver hun mødt med trusler om at blive "smidt ud af forløbet", hvis ikke hun følger konceptet og køber de rigtige produkter.

Hos Popz Danmark, der producerer de popcorn, som Kenneth Wulff vil have sine kunder til at spise, fortæller administrerende direktør Claus Qvortrup, at de rigtig nok har betalt Sund med Wulff penge. Han vil ikke sætte beløb på, men han forklarer, at det handler om den synlighed, deres produkt kan få igennem Wulffs foretagende.

Virksomheden Karl Fazer, der står bag både Dumle-chokoladen og Froosh-produkterne, bekræfter, at de har haft et samarbejde, men det blev afbrudt som følge af henvendelser fra flere kunder, der var utilfredse med Sund med Wulff.

Martin Jagd Graeser er markedsføringsspecialist i marketingbureauet Kvantum Copenhagen.

Han siger, at der sker det, at Kenneth Wulff går fra at være slankeguru til at blive product promoter, når den slags aftaler bliver indgået.

Martin Jagd Glaeser, markedsføringsspecialist i marketingbureauet Kvantum Copenhagen. (Foto: © Jens Kolding)

Det har ikke været muligt for "Kontant" at få at vide, om Kenneth Wulff har en uddannelse inden for kost og ernæring, der gør ham i stand til at lave gode, sunde kostplaner.

Ikke desto mindre er der masser af kunder, der roser dem på sociale medier, hvor de deler gavmildt ud af billeder af madretterne.

Det står der nemlig i deres kontrakt, at de skal gøre tre gange om ugen: Mandag, onsdag og søndag.

- Det var nærmest et fuldtidsarbejde, men jeg var villig til at gøre alt. Jeg følte mig jo heldig over at være udvalgt til at være onlineklient, siger Joan Johnsen.

Ser man bort fra det moralske i at opstille sådan et krav til sine kunder, er det uden tvivl effektivt, fastslår ekspert Martin Jagd Graeser.

- Jo flere, der kommenterer og liker, jo mere fodrer man algoritmerne i Facebook, så det spreder sig som ringe i vandet. Ergo skal man ikke bruge lige så mange penge på at markedsføre sig, siger han.

- Det smarte er, at de her kvinder nærmest blive mikroinfluencere. Mange almindelige kvinder kan se sig selv i den her målgruppe og spejle sig i dem.

Det koster at komme ud af aftalen

Hvorfor afbryder kunderne ikke bare deres gratis forløb hos Sund med Wulff?

Det finder man nok forklaringen på, når man igen ser på kontrakterne, for i dem står der, at det koster minimum 9.000 kroner at afbryde, før man er i mål, og det er ene og alene noget, Kenneth Wulff bestemmer.

Mads Reinholdt, direktør i Forbrugerrådet Tænk. (Foto: © Jens Kolding)

Spørgsmålet er, om det overhovedet er lovligt at opkræve betaling for noget, der skulle være gratis.

I det her tilfælde bør kontrakten erklæres ugyldig, siger Mads Reinholdt, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk, for i Danmark har vi en forbrugeraftalelov, der laver en forbrugerbeskyttelse, fordi forbrugeren jo ikke er en professionel aktør.

- Den her kontrakt stiller nogle ganske urimelige vilkår for forbrugerne, fastslår Mads Reinholdt.

- Man kan simpelthen ikke skrive, at "i øvrigt gælder dine rettigheder som forbruger ikke," som han forsøger at gøre. De rettigheder er jo netop lavet for, at typer som Kenneth Wulff ikke kan bondefange folk

Direktør afviser: 'Jeg er ikke ude på at snyde'

Kenneth Wulff har ikke ønsket at stille op til interview med ”Kontant”, men det lykkedes at få fat i ham til en kort telefonsamtale.

Her forklarer han, at der efter hans opfattelse er tale om en fair aftale, hvor nogle kvinder mod at levere billeder og noget til hans sociale medier får en gratis ydelse, som andre betaler for. Det er han klar til at gå i retten for at bevise, at han har ret til.

- Jeg er ikke ude på at snyde nogen. Det er ikke den måde jeg driver min forretning. Omvendt vil jeg heller ikke selv snydes.

Han stiller desuden spørgsmål ved, hvor meget ekspert de folk, "Kontant" har talt med, egentlig ved.

- Hvad gør ham til ekspert? Vi har hjulpet over 90.000 kvinder med vægttab, så jeg tror, jeg er lidt mere ekspert end ham. Jeg ved mere om, hvad der skal til, før at folk taber sig.

Han vil ikke svare på spørgsmål om det økonomiske samarbejde, han har eller har haft med diverse virksomheder.

I en mail, som Kenneth Wulff efterfølgende sender til "Kontant", skriver han, at han ikke kan genkende kritikken fra de utilfredse kunder, der fortæller deres historie.

Han afviser også, at han skulle have bedt sine kunder om at tage afføringsmiddel eller p-piller, og så undskylder han sin væremåde i samtalen med Joan Johnsen med en forklaring om, at den fandt sted ”i en periode med alvorlig sygdom i familien.”

Du kan se programmet "Kontant: Tab dig eller betal" allerede nu på DRTV.