Peter Falktoft: Jeg har bedt SmileBright fjerne annoncer og reklamer

Reaktionen kommer, efter afsløring af at det indeholder 75 gange så meget brintoverilte som tilladt.

Billedet her er fra en video på Instagram, hvor Peter Falktoft reklamerer for SmileBright.

Den kendte radiovært og influencer Peter Falktoft har bedt firmaet SmileBright fjerne de annoncer og reklamer, hvor han medvirker og anbefaler produktet til tandblegning.

Det sker, efter DR’s forbrugerprogram Kontant i dag kan afsløre, at SmileBright indeholder 75 gange den tilladte mængde ren brintoverilte i håndkøbsprodukter.

- Jeg ser med stor alvor på den henvendelse, som jeg har modtaget fra DR. De oplysninger, DR i dag har fremlagt om pågældende produkt, stemmer ikke overens med de oplysninger, der fremgår af det produkt, som jeg er blevet præsenteret for, skriver Peter Falktoft i en mail til Kontant fra Sydafrika, hvor han i øjeblikket er på tv-optagelse.

Hævder at det er ufarligt

Peter Falktoft har de seneste uger reklameret for tandblegeproduktet SmileBright på sin profil på Instagram, hvor han har knap 200.000 følgere.

- Nu bliver det godt. Jeg skal have hvidere tænder, og du skal med på rejsen, for det kan jo være, du også skal have det, siger Peter Falktoft i videoen i et såkaldt ’betalt partnerskab med smilebrightglobal’.

Her understreger han, at produktet er sikkert at bruge.

- Ufarligt. Ingen tandlæger, der står med løftede pegefingre, lyder det.

I en anden video på Instagram hævder Peter Falktoft at have testet SmileBright i 14 dage, og han lover igen, at produktet er helt ufarligt.

- Der er ikke nogen farlige kemikalier i SmileBrights produkt, siger han.

Har bedt om en forklaring

Men det høje indhold af brintoverilte, som tandlægelaboratoriet Nordic Institue of Dental Materials har fundet i gelen fra SmileBright, er i høj grad problematisk.

- Det kan give ætsninger. Især hvis man udsætter tænder og tandkød for den her behandling så ofte, som producenten anbefaler, siger Helle Hornhaver, der er tandlæge og underviser på Tandlægehøjskolen på Aarhus Universitet.

På den baggrund har Peter Falktoft nu bedt SmileBright om en forklaring.

- Jeg har bedt firmaet bag produktet om en redegørelse. Jeg har desuden bedt firmaet om at fjerne annoncer og reklamer, hvor jeg optræder, indtil et tilfredsstillende svar foreligger, skriver han til Kontant.

Emil Schmidt, medstifter og direktør i SmileBright, siger til DR, at man har igangsat en intern undersøgelse efter Kontants afsløringer.

- Det er selvfølgelig ikke noget, som vi anser som acceptabelt. Vi vil gerne følge lovgivningen til punkt og prikke, så det er naturligvis noget, vi tager til efterretning. Vi vil derfor undersøge, hvad der er gået galt og hvordan det har kunnet lade sig gøre at købe et tandblegningsprodukt fra vores hjemmeside, hvor der har været så højt et indhold af brintoverilte.