Da Christian Sennefelder og Søren Christiansen betalte femcifrede beløb for varmepumper til deres huse, havde de egentlig regnet med rent faktisk at få en varmepumpe for deres penge.
Men de skulle blive klogere:
Virkeligheden lever nemlig ikke altid op til forventningerne.
Sidste år galopperede gaspriserne i vejret, og efterspørgslen på billigere og grønnere løsninger var ligeledes på himmelflugt.
Her betalte både Christian Sennefelder og Søren Christiansen uafhængigt af hinanden mange tusinde kroner for varmepumper til opvarmning af deres huse.
Modtageren var en fyr ved navn Elias Buch.
Elias Buch kører en forretning ved navn elvarme.dk, og den forventede leveringstid på pumperne var på maksimalt seks uger.
Nu er der gået langt over et år.
Og hverken Christian Sennefelder eller Søren Christiansen har set så meget som skyggen af en varmepumpe fra Elias Buch.
Til gengæld føler de sig pumpet med varm luft.
Kontant viser i aftenens program af samme navn eksempler på, hvor galt det kan gå, hvis forbrugerne er uheldige på varmepumpemarkedet.
Først den ene vej - og så den anden vej
Hos Christian Sennefelder i Holbæk endte vinteren med at blive fodkold.
Vi spoler tilbage til juli 2022, hvor han lagde cirka 36.000 kroner for en varmepumpe til sit og kærestens gasfyrede hus.
Elvarme.dk gav Christian Sennefelder en forventet leveringstid på tre til seks uger, og han afmonterede derfor sit gasfyr og radiatorerne i huset.
Men varmepumpen kom ikke efter seks uger.
Den kom heller ikke efter hverken 12, 18, 24 eller 30 uger.
Og huset gik derfor en vinter uden varme i møde.
Det fik parret til at sætte en midlertidig luft-til-luft-varmepumpe op, så de i hvert fald i stueplan kunne holde varmen, når nu varmepumpen ikke var ankommet.
Mens de ventede på varmepumpen, gik Christian Sennefelder og kæresten fra hinanden og satte huset til salg.
- Og man kan jo ikke sælge et hus uden varme på, og så har vi været nødsaget til at sætte gasfyret til igen og sætte alle de gamle radiatorer til, så vi kunne få varme på, siger han.
Da Christian Sennefelder senest ringede til Elias Buch, fik han at vide, at ordren på de 36.000 kroner har "forputtet" sig.
Har ret til at få pengene retur - det sker bare ikke
I marts 2022 var det Søren Christiansen og hans kone, Elias Buch tog imod en ordre fra.
Den forventede leveringstid på den varmepumpe, parret overførte lige godt 80.000 kroner for, var en til fire uger.
Mere end et år senere er der ikke leveret så meget som en skrue til varmepumpen.
Men Elias Buch vil ikke lade Søren og konen fortryde købet, siger Søren Christiansen.
Både Christian Sennefelder og Søren Christiansen har konfronteret Elias Buch og bedt ham annullere ordren og give dem deres penge tilbage.
Uden nogen effekt.
- Fortrydelsesretten er 14 dage, siger han. Og det er der jo gået langt over, påstår han. Men det er jo også fra, at jeg får varen, at jeg har 14 dage til at fortryde.
- Det er dybt frustrerende. Man får virkelig lyst til at finde et eller andet bræt, man lige kan få vreden ud på, siger Søren Christiansen.
DR har vist begge sager til en mand, der har styr på købeloven og aftaleloven.
- De har ret til og bør insistere på, at den aftale, der er lavet, bliver opfyldt. Og hvis ikke den bliver opfyldt eller kun delvist opfyldt, så har de ret til at ophæve købet, siger Mogens Bjerre, der er lektor på Institut for Afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School.
Ekspert: Elvarme.dk kan ikke lave egne regler
Kontant ringer til Elias Buch og spørger ham, hvorfor hans virksomhed ikke leverer, hvad kunderne har betalt for.
Det skyldes ganske simpelt, siger han, at han ikke selv har varerne.
- Hvis en leverandør ikke kan levere den, så kan de ikke levere den eller producere den. Det er sådan set den her situation. Det er ikke engang leverandøren, det er producenten, siger Elias Buch.
Kunden her (Søren Christiansen, red.) har jo også udvist tålmodighed. Han har så ønsket at ophæve købet og at få sine penge tilbage. Hvorfor får han ikke sine penge tilbage?
- Fordi at som udgangspunkt har vi indgået en bindende aftale, og aftalen er foregået på, at han har fået et skriftligt tilbud. Han har ikke lavet nogen webordrer. Derfor er det også - kan man sige - os, der bestemmer definitionen for fortrydelsesret og returret, siger Elias Buch.
*Men det er direkte forkert, siger Mogens Bjerre.
- Det, han refererer til, at han kan gøre med aftaler - det er ganske enkelt ikke rigtigt. Han går galt i forhold til, at han kan fjerne fortrydelsesretten. Det kan man ikke”.
Mogens Bjerre forklarer, at der I købeloven endvidere er en ret til at kunne ophæve et køb, hvis der er væsentlige mangler, og at forsinkelse er en væsentlig mangel.
- Når kunden har gjort opmærksom på de frister, der i øvrigt er, så er de berettiget til at hæve handlen, og så skal tilbagebetaling af pengene ske uden ophold”, siger Mogens Bjerre.
Vi sender den juridiske vurdering videre til Elias Buch.
Han er i den gode ret til at få sine penge tilbage. Man kan ikke handle med folk og love dem alt muligt og så ikke levere.
- Jeg har ikke lovet noget. Jeg har givet en forventning. Jeg har orienteret dem løbende om forsinkelserne. Og de har haft muligheden for at få et andet produkt, siger Elias Buch.
Og så er der Christian Sennefelder og ekskæresten med den "forputtede" varmepumpe-ordre.
Hvordan kan en ordre på 36.000 kroner forputte sig?
- Det kan den sagtens, hvis du har en lille smule indsigt i, hvordan onlinehandel fungerer, siger Elias Buch.
Jojo, men kunden vil jo gerne bare have en varmepumpe. Han får ingenting.
- Nej, kunden vil gerne annullere, fordi han har solgt sit hus, fordi han er gået fra sin kone. Eller omvendt. Nogen er gået fra hinanden, siger Elias Buch.
Han opfordrer kunderne til at kontakte elvarme.dk, så de kan få svar på deres spørgsmål.
Har fået rettens ord: Skal have pengene tilbage
Christian Sennefelders forståelse for Elias Buchs gøren og laden kan ligge på et meget lille sted.
- Jeg er godt klar over, at der har været mangel på varmepumper, når alle skulle have varmepumper på en gang. Men så forstår jeg ikke, hvorfor han ikke kan give pengene tilbage, når man nu har annulleret ordren, ikke?
Her i efteråret har Christian Sennefelder stadig ikke fået fået hverken pumpe eller penge.
Søren Christiansen har heller ikke fået nogen varmepumpe.
Til gengæld har han fået rettens ord for, at Elias Buch skal betale de 80.000 kroner tilbage.
Du kan se meget mere i Kontant-programmet "Pumpet med varm luft", der bliver sendt på DR1 i aften. Du kan se programmet på DRTV allerede nu lige her.
* Rettet den 22. november: Efter artiklens offentliggørelse har vi rettet unøjagtigheder i den oprindelige artikel om det lovgrundgrundlag, der regulerer forbrugernes rettigheder i forhold til fortrydelsesret. Det er købeloven og ikke aftaleloven, der giver forbrugerne mulighed for at ophæve et køb på grund af væsentlige mangler.