Kunde fik lænset 450.000 kr. på en weekend: Danske Bank erkender svigt i systemet

Svindlere lænsede en kundes konto for knap en halv million kroner, uden bankens systemer registrerede noget unormalt.

Systemerne svigtede, da svindlere over en weekend hævede godt 450.000 kr. på en kundekonto i Danske Bank i august 2017.

Sådan lyder forklaringen, efter bankens egne sikkerhedsansvarlige har gennemgået sagen.

- Det er en meget usædvanlig sag og en rigtig ulykkelig sag, og når jeg kigger tilbage, kan jeg se, at vores systemer ikke har været effektive nok til at fange den her svindel hurtigt nok, siger ansvarlig for bekæmpelse af snyd og svindel i Danske Bank, Linus Fugl.

Narrede udviklingshæmmet kvinde

Sagen opstod, da en ung mand fra Roskilde charmerede sig ind på livet af en udviklingshæmmet, ung kvinde og franarrede hende personlige oplysninger, som han så brugte til at oprette et Dankort i kvindens navn.

Ved at brække kvindens postkasse op, fik han siden fat i både kort og pinkode, hvorefter en medskyldig handlede ind for 450.000 kr. i løbet af fire dage.

- Der er nogle helt særlige omstændigheder, som gør, at vores systemer ikke har været effektive nok. Det skyldes blandt andet, at kriminelle er kommet i besiddelse af personlige oplysninger som kort og pinkode, og at der er hævet nogle meget store beløb, forklarer Linus Fugl.

Ifølge ham var banken ikke vidende om, at der var tale om en udviklingshæmmet kunde.

- Vi har ikke nogen registrering af, at der er tale om en sårbar person. Det finder vi ud af efterfølgende. Vi ønsker ikke at gøre forskel på vores kunder, med mindre de selv henvender sig og gør opmærksom på, at der er nogle særlige hensyn, for så tager vi selvfølgelig højde for det, siger han.

Tabet dækkes af bankens kunder

DR’s forbrugerprogram Kontant har undersøgt en række lignende sager, og i flere tilfælde er misbruget sket i perioden fra torsdag til mandag, men Linus Fugl afviser, at det skulle være nemmere at lave den slags svindel i weekenden.

- Danske Banks systemer kører alle dage, døgnet rundt også i weekenden. I min afdeling alene har vi 90 medarbejdere, som ikke laver andet end at sikre, at kunderne kan føle sig trygge i Danske Bank og ved at bruge deres kort, siger han og understreger, at banken har taget ved lære af sagen.

- Jeg kan ikke fortælle, hvordan vores sikkerhedsprocedurer er, da vi ikke ønsker at informere kriminelle om, hvordan vi arbejder, men jeg kan sige, at vi har ændret vores systemer, og måden vi arbejder på, så en sag som denne ikke kan forekomme igen.

Danske Bank og nogle af de steder, hvor kortet blev brugt, har dækket tabet. En regning som Danske Banks kunder blandt andre er med til at betale.

- I sidste ende er det fællesskabet, der er nødt til at dække i sådan en sag, og derfor gør vi vores yderste for at sikre, at der er så få sager som muligt, siger Linus Fugl.

Se "Kontant: Udsatte danskere snydt af svindlere" i aften 21.00 på DR1.