De såkaldte sms-syn eller sort-syn skal i fremtiden være langt sværere at lave.
Syn, hvor et motorkøretøj bliver synet helt uden at have været i synshallen i fysisk forstand.
I hvert fald hvis det står til regeringen og de resterende partier i Folketinget.
I klippet fra Kontant herunder kan du se, hvad en mellemmand svarer, da han bliver konfronteret med, at han fungerer som bindeled mellem kunder og en synshals-medarbejder, der "får tingene til at ske".
De er gået sammen om otte initiativer, der fra næste år skal effektivisere og øge kontrollen af de virksomheder, der foretager syn af motorkøretøjer som biler og motorcykler.
Blandt andet skal det fremover fotodokumenteres, når en medarbejder syner et køretøj.
Det sker, efter DR's forbrugerprogrammet Kontant tidligere har afsløret, hvordan enkelte medarbejdere i synsbranchen har godkendt biler ved syn, uden at køretøjet er blevet fremstillet fysisk i synshallen.
Den ulovlige praksis er foregået via sms, hvor der er sendt nummerplade og registreringsnummer samt en betaling på fx. 3500 kroner til medarbejderen.
Men sådan en praksis skal blandt andet forhindres ved, at synets starttidspunkt fremover skal registreres på forhånd, ligesom medarbejderen forpligtes til at registrere sluttidspunktet.
På den måde kan det måles, om der er blevet foretaget et egentligt syn af køretøjet.
Transportminister, Thomas Danielsen (V), har store forhåbninger til initiativerne.
- Jeg har en forventning om, at det her det stort set sætter en stopper for sort-syn eller sms-syn. For man vil komme til at løbe en markant større risiko som synsmedarbejder, hvis man laver de her ulovligheder.
Tiltagene indebærer nemlig også, at Færdselsstyrelsen får bedre mulighed for at holde synsvirksomhederne i ørerne og i højere grad styre deres adfærd.
Det skal ske ved, at de kan begrænse, hvilke dage synsstedet må syne køretøjer, og hvilke slags syn de må lave. Hvis det ikke overholdes, kan den enkelte medarbejder, der står for synet, blive straffet med en bøde, siger Thomas Danielsen (V).
- Der vil være en langt større risiko for at blive opdaget, og derudover vil det få langt større konsekvenser for pengepungen.
- Hvis man bliver taget i det her, er der bødestraf alene for ikke at have eksempelvis fotodokumentationen i orden. Og det gør, at vi meget simpelt, uden et tungt bureaukratisk system omkring bevisbyrder i den traditionelle straffelov, kan gå ind og give bødestraf til den enkelte synsmedarbejder.
Men det kan ende med mere end en bøde.
For Transportministeriet skriver, at synsmedarbejdere, der udfører sms-syn, i mange tilfælde vil kunne straffes efter straffelovens regler, der kan omfatte bedrageri efter straffelovens § 279.
Bliver man kendt skyldig i den, kan straffen være op til halvandet års fængsel.
Transportminister, Thomas Danielsen, forventer, at de fleste af de otte tiltag vil være trådt i kraft i første kvartal af næste år.
Hos bilisternes interesseorganisation FDM er man også tilfredse med, at der bliver gjort noget politisk for at dæmme op for de ulovlig syn af motorkøretøjer.
Det har faktisk været længe undervejs, siger Torben Kudsk, afdelingschef hos FDM.
- Det er på tide. Det er en problemstilling, som vi ved, at myndighederne har været bekendt med i en årrække, så vi har egentlig ventet længe på, at man ville prøve at komme det til livs.
Du kan se programmet 'Kontant: Sorte bilsyn' her: