Elegant sommerfest for 1.650 gæster, firmafest for 6.000 medarbejdere eller Europas største firmafest for 12.000 glade gæster.
Når fest- og eventbureauet PB Action ruller den røde løber ud, er det med de helt store armbevægelser.
- Alt kan lade sig gøre – vi mener ALT, lyder mottoet i direktør Peter Bindners bureau.
Men når festen er slut, og regningen skal betales, eller kunderne beder om at få deres penge tilbage, fordi PB Action aflyser en fest, kan intet lade sig gøre.
Det oplevede 27 sygeplejersker fra lungemedicinsk afdeling på Amager Hospital, da de skulle til en storslået julefrokost arrangeret af PB Action 13. december 2019.
Som en del af afdelingens festudvalg var afsnitsledelsessekretær Ania Ellegaard med til at arrangere julefrokosten, og udvalget faldt over PB Actions julefrokost i Grand Ballroom i B&W-hallerne i København.
- Vi fandt en samlet pakke, der indeholdt velkomstdrink, lækker dansk julebuffet med juleknas og fri bar med øl, vin, sodavand hele aftenen og et forrygende musikprogram. Vi skulle bare møde op, fortæller Ania Ellegaard.
Pludselig aflyste PB Action
De 27 sygeplejersker betalte hver 625 kroner for en billet til festen, og de glædede sig til en sjov og hyggelig aften sammen.
- Vi arbejder dag, aften og nat 365 dage om året, og gode kollegaer er ekstremt vigtigt, for at vi kan yde den gode patientpleje, vi skal. Der giver en julefrokost et tiltrængt pust, fortæller Ania Ellegaard.
Men pludselig oplyste PB Action, at de var nødt til at rykke datoen, da der angiveligt skulle laves rørarbejde i hallen den 13. december. I stedet tilbød PB Action, at de kunne komme til julefrokost den 23. eller 29. november i stedet for.
- Der var fem, der kunne på den ene dato og seks, der kunne på den anden, og vi var oprindeligt 27, der skulle af sted, fortæller Ania Ellegaard.
Ulovligt ikke at betale penge retur
Sygeplejerskerne var derfor nødt til at finde en anden løsning.
- Vi tænkte, at vi skulle have vores penge tilbage, så vi kunne finde et andet arrangement den dato, hvor alle havde fået fri. Men jeg fik at vide, at det ikke var en mulighed, og det stod i betingelserne, siger Ania Ellegaard.
Men for det første stod det under punkt 27 af de 50 punkter med betingelser, og det er ikke godt nok.
- Hvis man laver meget skrappe vilkår, skal man fremhæve det. Her er de skrappe vilkår pakket væk, og der er jo ingen, der læser 50 punkter i en julefrokostaftale, og det ved sælgeren godt. Og sælger ved også godt, at skrappe vilkår skal fremhæves, siger ekspert i forbrugerlovgivning Anne-Dorte Bruun Nielsen fra Aarhus Universitet. Hun mener derfor, at sygeplejerskerne i en retssag ville kunne få pengene tilbage.
For det andet er det meget usandsynligt, at der var rørarbejde i B&W-hallerne 13. december 2019.
PB Action lejer sig ind i hallerne hos Refshaleøens Ejendomsselskab, og her kender de intet til det påståede rørarbejde.
- Det har vi ikke kendskab til skulle være foregået, siger Kasper Hyllested, kommunikationschef i Refshaleøens Ejendomsselskab.
Fredag den 13.
I det hele taget breder mystikken sig om fredag den 13. december 2019. Kontant har været i kontakt med et andet firma, der skulle til julefrokost hos PB Action 22. november, men den fest blev også aflyst. I stedet fik firmaet tilbudt fredag den 13. december. Men da firmaet takkede ja til det tilbud, fik de at vide, at alt var fuldt booket.
Mens nogle kunder fik at vide, at den 13. december var aflyst, fik andre altså at vide, at datoen var fuldt booket. Derfor kørte Kontant ud til hallerne, og faktum er, at der ikke var nogen fest om aftenen fredag den 13. december 2019 i Grand Ballroom.
Kontant har desuden fundet ud af, at en afdeling under Københavns Politi også fik aflyst en julefrokost 13. december, men modsat sygeplejerskerne kunne ordensmagten godt få pengene tilbage.
En kaotisk aften i Botanisk Have
PB Action arrangerer ikke kun julefrokoster. I 2018 stablede Peter Bindner arrangementet "En romantisk aften i Botanisk Have" på benene.
Her kunne kærester, ægtepar og andre nyde en aften i den hyggelige have med god mad og musik. Arrangementet var en succes, så da det blev gentaget i 2019, skruede PB Action op for billetsalget, så aftenen blev mere kaotisk end romantisk.
- Vi stod i kø til en madkurv, men vi gav op, da det blev mere og mere vanvittigt. Folk blev aggressive over for hinanden og dem, der arbejdede der. Det hele virkede meget kaotisk, siger Sabine Lind, der til sidst måtte flygte ud af Botanisk Have over et hegn sammen med sin kæreste.
- Jeg har aldrig nogensinde været til et værre arrangement. Det var under al kritik, og jeg håber virkelig, han stopper med at afholde sådanne arrangementer, siger hun.
Billederne her er taget samme sted og i samme tidsrum i Botanisk Have i 2018 og 2019. Træk pilene fra side til side for at se forskellen i antallet af gæster.
Hos Statens Naturhistoriske Museum, der bestyrer Botanisk Have, lyder vurderingen, at der maksimalt må lukkes 6.000 personer ind til et sådant arrangement. PB Action har ikke villet oplyse, hvor mange billetter der blev solgt i 2019, men Kontant har fundet ud af, at bureauet bestilte 13.000 muleposer til gæsterne, og i den sikkerhedsplan, PB Action afleverede til politiet, lød forventningen på 20.000 personer.
- Det er tal, vi ikke har, men det er en indikation på, at der har været flere, end vi mener, er forsvarligt. Det er nyt for mig, og det første konkrete tal jeg får på, hvor mange der har været, siger administrerende chef på Statens Naturhistoriske Museum Mads Bo Schear Mikkelsen, da Kontant forelægger ham oplysningerne.
Den kaotiske aften efterlod Botanisk Have i en sørgelig forfatning, hvor gæster havde trampet gennem bede og blomster og lavet uoprettelig skade på sjældne planter.
Et hav af retssager
Og det er ikke kun kunder og planter, der kommer i klemme, når PB Action inviterer til fest. Leverandørerne må også kæmpe for at få betaling for det, de leverer.
Ølmand Peter Skafte fra Brøndby leverede en stor ordre på drikkevarer til en PB Action-fest.
- Regningen var på 72.000 kroner, og jeg rykkede hver uge og ringede til dem hver uge, men de var svære at få fat i. De kom med undskyldninger om, at bogholderen havde været syg, men nu skulle de nok betale, men det gjorde de jo ikke, fortæller Peter Skafte, der endte med at sende PB Action i fogedretten.
Få dage før de skulle i retten, tilbød Peter Bindner at betale 50.000 kroner, men det afviste Peter Skafte.
- Jeg sagde til Peter, at det jo desværre var lidt for sent, og jeg havde jo også udgifter til advokaten. Ti minutter efter stod der 85.000 kroner på min konto. Jeg har været til grin fra starten. Han har ikke på noget tidspunkt tænkt sig at betale, fortæller Peter Skafte.
Telt- og serviceudlejningsfirmaet Tommy Telt kunne heller ikke få betaling og måtte også i fogedretten med Peter Bindner for at få betaling.
- Det er bare for at trække kreditten og holde folk hen med snak. Det er pisseirriterende og bundurimeligt, at jeg skal tage til København for at få rettens ord for, at han skal betale, hvad han skylder, siger Tommy Telt.
Men den tur er han ikke den eneste, der har taget. En liste over de retssager, hvor PB Action har været involveret, viser, at Peter Bindner har været i retten 37 gange alene de seneste fem år.
Peter Bindner: Jeg har aldrig rendt min vej
Udadtil giver Peter Bindner ellers udtryk for, at der skal være styr på tingene, og at han står på mål for det, han laver.
- Hvis man har valgt at være i eventbranchen, så står man for skud. Jeg har altid taget ansvaret og aldrig rendt min vej.
Sådan lød de flotte ord fra Peter Bindner selv i et fødselsdagsportræt i Børsen tilbage i 2012. I Peter Bindners bureau, hvor alt kan lade sig gøre – og han mener ALT, tager direktøren altså ansvar og står for skud. Men når Kontant banker på for at spørge til de mange utilfredse kunder og leverandører, stopper festen.
Trods gentagne opkald og interviewforespørgsler kan absolut intet lade sig gøre.
- Jeg har pænt sagt tre gange, at jeg ikke har nogen kommentarer. Så må du også respektere det, siger Peter Bindner, før han lægger røret på.