- Borgerne og politikerne skal se for sig, at kvaliteten bliver ringere, og responstiderne længere. Det bliver kaotisk, og folk risikerer at dø.
Sådan lyder en af de centrale dagsordener i en udførlig strategi, som et unavngivet kommunikationsbureau sendte til Falck som Powerpoint-præsentation i september 2014.
Målet var at få annulleret det udbud af ambulancekørsel i Region Syddanmark, som konkurrenten Bios netop havde vundet i kamp mod Falck.
Det skriver Konkurrencerådet i en netop frigivet afgørelse, der gennem e-mails og andet materiale afdækker, hvad der præcis skete i sagen, da ambulance-konkurrenten Bios samme år vandt en udbudskontrakt i Region Syddanmark.
'Vi skal skabe bekymring!'
- Falck er lig med ordentlige forhold, efteruddannelse, sammenhold og kultur. Nu er risikoen dårligere overenskomster, lønpres fra udenlandske reddere og dårligere arbejdsvilkår, fortsætter dokumentet, som er gengivet i rapporten.
I strategien lægger kommunikationsvirksomheden, der er anonymiseret i afgørelsen, tryk på, at budskabet skal være utryghedsskabende.
- Vi skal skabe bekymring!, lyder overskriften til et af punkterne.
- Driftssikkerhed, styr på sagerne, orden på logistikken. Det er Falck garant for. Men en udenlandsk taxi-aktør vil drukne i det, fremgår det videre i planen ifølge Konkurrencerådets afgørelse.
Ville påvirke politikere og presse
Falck bliver også præsenteret for, hvordan kommunikationskonsulenterne vil gribe kommunikationen inden for de første to måneder an.
I de første uger af indsatsen har bureauet et helt konkret mål.
- Formålet er at flytte den politiske debat i Region Syd, så den ikke handler om Falck, men om en række problematiske forhold vedrørende udbuddet. Det var ikke gennemtænkt, de valgte leverandører kan ikke løfte opgaven mv, lyder det i præsentationen ifølge Konkurrencerådet.
Eksempler på indsatsen
- •
Mellem fire og otte uger inde i kampagnen i 2014 kommer kommunikationsbureauet med flere konkrete indsatser. Konkurrencerådet har dog valgt at anonymisere flere navne:
- •
"Vi har fundet 1-2 nye ambassadører (politiske?), som taler vores sag og problematiserer udbuddet og Bios' overtagelse af kontrakterne
- •
Vi indleder samarbejde med en journalist, hvor vi løbende kan føde historier ind om Bios' forretningsmetoder i Holland
- •
Yderligere aktivering af Reddernes Landsklub ift. [partibogstav] ([navn]), [partibogstav] og [partibogstav] + [partibogstav]. Danske arbejdspladser og arbejdsvilkår på spil
- •
Gerne via FB, så det kan deles: https://www.facebook.com/RedernesLandsklub […] Der skal laves plan for mobilisering af ambassadørerne, gerne via Facebook og andre sociale medier. […]”
- •
Kilde: Afgørelsen'Falcks ekskluderende misbrugsadfærd på det danske marked for ambulancetjenester', Konkurrencerådet
Også pressen blev ifølge afgørelsen inddraget i forsøget på at miskreditere den hollandsk-danske virksomhed Bios, der overtog en kontrakt om ambulancekørsel fra Falck.
- Kritiske spørgsmål fra JV [Jydske Vestkysten] eller Fyens [Stiftstidende] til regionen (fokus på uddannelse, det urealistiske i mindstekravene, hvordan skal en ny aktør fra Holland kunne løfte opgaven mm) […], lyder det i et andet uddrag.
Falck har tidligere undskyldt
Falck har ikke ønsket at stille op til interview omkring de nye detaljer i sagen.
Tidligere har Falcks nuværende topchef, der overtog posten i 2017, dog undskyldt sagen, som virksomheden kalder "pinlig".
- Det er pinligt for Falck, at vi står i en situation, hvor konkurrencemyndighederne kan skabe tvivl om vores ageren. Vi har ikke levet op til vores egne og omverdenens forventninger til Falck, men vi har ifølge vores juridiske rådgivere holdt os inden for konkurrencelovens rammer, sagde Jakob Riis i en pressemeddelelse, som Falck udsendte onsdag.
Falck har derfor anket Konkurrencerådets afgørelse til Konkurrenceankenævnet.