Jyske Bank: Vi skulle ikke have udleveret navnløst kort

Det er kun eksisterende, gode kunder, som kan få det navnløse betalingskort, som DR's fiktive forretningsmand fik udleveret, lyder det fra Jyske Bank.

Det var imod bankens retningslinjer, at DR's fiktive forretningsmand fik et navnløst betalingskort, lyder det fra Jyske Bank. (© DR)

Når DR's journalist under dække af at være forretningsmand får udleveret et navnløst betalingskort af rådgiveren i Jyske Bank i Schweiz, er det imod bankens retningslinjer.

Det siger Jens Lauritzen, chef for udenlandske private banking-kunder i Jyske Bank, inden tredje afsnit af DR-dokumentaren I Skattely bliver vist mandag aften.

Her opsøger DR's fiktive forretningsmand med skjult kamera rådgivning hos Jyske Banks datterbank i Schweiz.

- Det er kun vores eksisterende kunder, som får og kan få de her kort. Man kan ikke komme ind fra gaden og få et sådant kort, siger Jens Lauritzen til DR Nyheder.

Ifølge Jens Lauritzen har Jyske Banks rådgiver fået den opfattelse, at DR's fiktive forretningsmand skal på en rejse til USA og derfor giver udtryk for, at han gerne vil prøve sådan et kort.

Må være i forventning om god kunde

Af dokumentaren fremgår det dog, at kortet kommer på tale på rådgiverens foranledning i forbindelse med en snak om, hvordan forretningsmanden kan få mulighed for at opholde sig i Danmark mere end de 180 dage årligt, der er tilladt for udlandsdanskere.

- Det må jo være under forventning om, at forretningsmanden også bliver en god kunde efterfølgende. Men normalt udsteder vi kun de her kort til vores gode kunder, siger Jens Lauritzen om årsagen til, at DR's fiktive forretningsmand får udleveret kortet.

Han understreger, at kortet er et schweizisk produkt, og at Jyske Banks datterbank i landet drives på schweiziske vilkår.

- Det her kort er noget, som alle schweiziske banker tilbyder, siger Jens Lauritzen.

Har du kendskab til skattely, eller er du selv blevet rådgivet til at sætte penge i skattely, så skriv til os på slar@dr.dk.